سفارش تبلیغ
صبا ویژن
یک روز، یک حدیث
تلاوت برگزیده
تلاوت برگزیده
ابراهیم عقیلی
ورودی 94


سورۀ انعام | آیه 59
به همراه تحلیل استاد ابوالقاسمی


بارگذاری

-----------------------------------------------
تلاوتهای مورد علاقتون رو به
razavyoon@chmail.ir
ارسال کنید. البته تلاوتهای اساتید
و دانشجوهای خودمون اولویت داره.


.:: بایگانی تلاوت ها ::.
تصویر برگزیده
تصویر برگزیده
-----------------------------------------------
تصاویر خاطره انگیزتون رو به
razavyoon@chmail.ir
ارسال کنید تا تو این بخش قرار بگیره.

پروفسور فلسفه با بسته  سنگینی وارد کلاس درس فلسفه شد و بار سنگین خودرا روبروی دانشجویان  خود روی میز گذاشت.
وقتی کلاس شروع شد، بدون هیچ کلمه ای، یک شیشه بسیار بزرگ از داخل بسته
 برداشت  و شروع به پر کردن آن با چند توپ گلف کرد.
سپس  از شاگردان خود پرسید که، آیا این ظرف پر است؟و همه دانشجویان موافقت کردند.
سپس پروفسور ظرفی از سنگریزه برداشت و آنها رو به داخل شیشه
 ریخت و شیشه رو به آرامی تکان داد. سنگریزه ها در بین مناطق باز بین توپ های گلف قرارگرفتند؛  سپس دوباره از دانشجویان پرسید که آیا ظرف پر است؟ و باز همگی موافقت کردند.
بعد دوباره پروفسور ظرفی از ماسه را برداشت و داخل شیشه
ریخت؛ و خوب البته، ماسه ها همه جاهای خالی رو پر کردند. او یکبار دیگرپرسید که آیا ظرف پر است و دانشجویان یکصدا گفتند: "بله".
بعد پروفسور دو فنجان پر از قهوه از زیر میز برداشت و روی همه
 محتویات داخل شیشه خالی کرد. "در حقیقت دارم جاهای خالی بین ماسه ها رو پر می کنم!" همه دانشجویان خندیدند.
در حالی که صدای خنده فرو می نشست، پروفسور گفت: " حالا من می خوام که
 متوجه این مطلب بشین که این شیشه نمایی از زندگی شماست، توپهای گلف مهمترین چیزها در زندگی شما هستند – خدایتان، خانواده تان، فرزندانتان،سلامتیتان ، دوستانتان و مهمترین علایقتان- چیزهایی که اگر همه چیزهای دیگر از بین بروند ولی اینها باقی بمانند، باز زندگیتان پای برجا خواهد بود.اما سنگریزه ها سایر چیزهای قابل اهمیت هستند مثل تحصیتان، کارتان، خانه تان و ماشینتان. ماسه ها هم سایر چیزها هستند- مسایل خیلی ساده."
پروفسور ادامه داد: "اگر اول ماسه ها رو در ظرف قرار بدید، دیگر جایی
برای سنگریزه ها و توپهای گلف باقی نمی مونه، درست عین زندگیتان. اگر شماهمه زمان و انرژیتان را روی چیزهای ساده و پیش پا افتاده صرف کنین، دیگرجایی و زمانی برای مسایلی که برایتان اهمیت داره باقی نمی مونه. به
 چیزهاییکه برای شاد بودنتان اهمیت داره توجه زیادی کنین، با فرزندانتان بازی کنین، زمانی رو برای چک آپ پزشکی بذارین. با دوستان و اطرافیانتان به بیرون بروید و با اونها خوش بگذرونین.

همیشه زمان برای تمیز کردن خانه و تعمیر خرابیها هست. همیشه در دسترس باشین.
اول مواظب توپ های گلف باشین، چیزهایی که واقعاً برایتان اهمیت دارند،
موارد دارای اهمیت رو مشخص کنین. بقیه چیزها همون ماسه ها هستند."

یکی از دانشجویان دستش را بلند کرد و پرسید: پس دو فنجان قهوه چه معنی داشتند؟
پروفسور لبخند زد و گفت: " خوشحالم که پرسیدی. این فقط برای این  
به شما نشون بدم که مهم نیست که زندگیتان چقدر شلوغ و پر مشغله ست، همیشه
 در زندگی شلوغ هم ، جائی برای صرف دو فنجان قهوه با یک دوست هست! "
حالا با من یک قهوه میخوری؟

این را برای همه دوستای خوبم گذاشتم تا بدونند که مجمع برای ما مثل قهوه خوردن این ماجراست و اونا مثل توپ های گلفن مهم!


کلیدواژه ها:
[ دوشنبه 91/10/18 ] [ 11:50 عصر ] [ سیده فاطمه موسوی (81) ]

بنام خداوند فراخ بخشایش و مهربان

چند سالی می شه که از همون دانشکده معروف مشهد تقریباً بی خبرم اما نه بطور کامل چرا چند دفعی اون جا یه سری زدم اما  هر وقتی وارد این مرکز می شدم  یاد اون همه  کش و قوس های دانشکده با دانشجو ها می افتادم و بعد زیرلبی می خندیدم با خودم می گفتم عجب روزگاریه ، هنوز بعد از چند سال  دست از سرما برنمی دارن بماند ما خودمون هم دست از سر این دانشکده برنمی داریم ، بعضی وقت ها با خودم فکر می کنم و می گم راستی دانشکده های دیگه تو این مملکت ،مگه اینطورین؟ که دانشجو ها بعد از فارغ التحصیلی باز به هر بهانه ای دوست دارن پیش هم بیان،اون هم توی این دانشکده ، باز می گم شاید ما فقط اینطوری باشیم ؟ آخه اون همه کسب تجربه بواسطه اتفاقات عجیب که پیش اومد برای هیچ دانشکده و دانشجویانی پیش نمیاد .

کوتاه سخن این که رفاقت ما با حرم امن امام رضا پیوند خورده که دلمون پرپر می زنه بیایم آقا رو زیارت کنیم جالبه از بعد فارغ التحصیلی هر سال حداقل دوبار برای زیارت اومدم اما جالب تر سال گذشته نزدیک چهار بار به زیارت اقا مشرف شدم.

سجاد نیازی فرد


کلیدواژه ها:
[ یکشنبه 91/10/17 ] [ 8:29 صبح ] [ سجاد نیازی (81) ]

 

سلام و ادب. متأسفانه در جوامع امروزی پیامبر رحمت، پیامبر عرفان و انس با محبوب و معشوق نهایی مورد تهمت های برخی تاریخ نویسان، اساتید و برخی دیگر قرار گرفته است. افراد بی دین با تهمت های ناروا و برخی علمای اهل سنت و شیعه با برخی نظریات که اسم تهمت بر آن نمی توان نهاد اما با نظرات خود چهره ای دیگر از پیامبر را به جهانیان ارائه داده اند.اگر بررسی کنیم کتاب های در مورد جنگ های پیامبر بسیار زیاد اما در مورد مبانی اخلاقی و تربیتی پیامبر بسیار اندک.

اما یکی دیگر از انحراف های تاریخی و فکری بحث امی بودن پیامبر اکرم(ص) می باشد.متأسفانه امروزه در (می توان گفت)همه کتاب های علوم و تاریخ قرآن پیامبر امی را فردی بی سواد، یا ناآشنا به خواندن و نوشتن و یا کسی که نمی توانسته بخواند و بنویسدو نظریات دیگر معرفی کرده اند که همه این نظرات به بی سواد بودن پیامبر (ص)هنگام نزول قرآن اشاره دارد.

ابتدا فکر کنیم این نظریه چه چهره ای از پیامبر از لحاظ بعد تربیتی به مردم زمانه ارائه می دهد.
خود قرآن هم که پیامبر را بی سواد معرفی نکرده است.(الان ذهن ها به سمت آیه 48 سوره عنکبوت می رود اما مفسرین محترم معنای این آیه را متوجه نشده اند)
اگر پیامبر با سواد بودند این با اعجاز قرآن ناسازگاراست(البته در بحث اعجاز هم خواهم نوشت فعلا بماند)یعنی اگر فردی با سواد قرآن را می آورد قرآن حقانیت خود را از دست می داد.یعنی حقانیت کتاب آسمانی به سواد فرد بستگی دارد؟
سه قرن بعد از اسلام در کتاب ها آوردند که پیامبر بی سواد است.جای تأمل ندارد؟
پیامبری که در روایاتی  بسیار به کسب علم و دانش سفارش  کرده است یعنی خودش به حرفش عمل نکرده است؟
پیامبری که بر کار نگارش نظارت داشتند  می تواند بی سواد باشد؟
پیامبری که مشغول کارهای تجاری بوده است می تواند بی سواد باشد.؟
آیا معنای امی به معنای بی سواد است؟ عجیب است عجیب...

دوست عزیز و دانش پژوه محترم پیامبر اکرم (ص) هنگام نزول قرآن کریم فردی بسیار باسواد بودند و سواد خواندن و نوشتن کاملی داشتند. و بنده از این نظر در قبال دانشجویان به شدت دفاع میکنم.
*انشاالله در زمان مناسب تمامی دلائل مبنی بر با سواد بودن پیامبر را ارائه خواهم داد.{به خصوص دلایل قرآنی و روایی}(البته با صلاحدید مدیر وبلاگ) و بعد میبینیم چهره پیامبر اکرم چقدر قشنگ تر و عرفانی تر می شود. در موارد بالا تأمل کنیم. بله پیامبر اکرم(ص)باسواد بودند.

وفقکم الله.گل تقدیم شما

 


[ شنبه 91/10/16 ] [ 9:55 عصر ] [ سجاد رحیمی (86) ]

 تأثیر نماز بر خودشکوفایی

"خود شکوفایی  " (self–actualization) در مفهوم عمده و کلاسیک خود، نخستین بار توسط "کورت گلداشتاین"(روانپزشک آلمانی 1965ـ 1878) مورد بحث و بررسی  قرار گرفت. او خود شکوفایی را به صورت توانایی ذاتی نیرومند موجود در هر فرد تعریف     نمود که موجب شکوفا شدن استعدادهای مثبت او می گردد.(1)(شکوفا کردن فطرت نیک درونی    (

گلداشتاین معتقد بود، برای آن که انسان به موفقیت های بزرگ دستیابد، باید با محیط  اطراف و زندگی خود به بهترین نحو ممکن، کنار بیاید و چنان چه  محیط و زندگی، هر روز ضربه سنگین تری بر پیکره انسان وارد کنند(مثلا موجب بیماریانسان شوند)، انسان باید در بهبود روش مقابله خود با این قبیل مشکلات سعی بنماید تابدین ترتیب به مرزهای"خودشکوفایی" (درک و فعال نمودن همه استعدادهای خود) نزدیکشود.

  ادامه مطلب...

کلیدواژه ها:

ما در قبال تمام کسانی که راه کج می روند مسئولیم (رضویون)


کلیدواژه ها:

 

به گزارش سرویس سیاسی باشگاه خبرنگاران، حاج آقا مجتبی تهرانی در سال 1316 ه.ش در خانواده ای از اهل علم، معرفت و شهادت در تهران به دنیا آمد. پدر ایشان مرحوم آیت‏الله میرزا عبدالعلی تهرانی، از شاگردان مرحوم "حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی"، فقیهی مجاهد و عارفی سترگ بود که در زمان تاریک حکومت پهلوی اوّل، با همراهی و رفاقت مرحوم "آیت الله شاه آبادی بزرگ"، به اقامة جماعت در مسجد جامع "بازار تهران" مشغول بود و در امر تربیت نفوس مستعدّ و راهنمایی سالکان الی‏الله‏تعالی اهتمام ویژه داشت.

حضرت "آیت‏الله حاج آقا مجتبی تهرانی"، طبق رسم تمامی خاندان های علم و معرفت، تحصیل در علوم دینی و اشتغال به علوم حوزوی را از دوران کودکی آغاز نمود و در امر تحصیل علوم، جدّیت فوق العاده ای داشت. ایشان با هدایت و ارشاد والد بزرگوار خود، برای مدّت چهار سال به مشهد مقدّس مهاجرت کرد و در سایة الطاف حضرت "علی بن موسی الرّضا" مشغول به گذراندن سطح 8 گردید و از محضر اساتید برجسته ای چون "ادیب نیشابوری" بهره برد. سپس به قم مهاجرت کرد تا در حوزة نوپای آن دیار، که به تازگی تمامی اهل علمِ جهان تشیّع را به سوی خود جذب می کرد، حضور یابد و سطوح عالی دروس حوزوی را نیز به اتمام برساند. ادامه مطلب...
کلیدواژه ها:

بحران سوریه از سال 2000 میلادی با ورود تعداد زیادی از مؤسسات سعودی، تحت پوشش جمعیت‌های خیریه و انسان دوستانه به این کشور آغاز شد. در آن دوره "بندر بن سلطان" از سران اصلی جریان وهابیت سعودی، به افراد خود دستور داد تا به سوریه سفر کرده و با زنان سوری ازدواج کنند. این افراد که به بهانه ازدواج با دختران سوری وارد سوریه شدند؛ در اصل از جاسوسان سرویس اطلاعاتی عربستان بودند. آنها پس از ورود به سوریه در منطقه "خالدیه"، واقع در شهر حمص ساکن شدند، اکثر مردم این منطقه، مسلمانان سنی مذهب و انسان‌های بی‌سواد هستند و زندگی آنها عشیره‌ای است و تعصبات جاهلیت دارند.


کلیدواژه ها: سیاست(1)،

[ پنج شنبه 91/10/14 ] [ 5:58 عصر ] [ محمود نجفی جوان (81) ]

اربعین شهادت قافله سالار حماسه بی بدیل کربلا حضرت اباعبدالله الحسین(علیه السلام) و یاران با وفای آن حضرت را تسلیت عرض می نمایم.

به امید اعتلای جامعه و رهپویی راه حسینی

چرا فقط برای امام حسین(ع) اربعین می‌گیریم؟

 در نخستین‌ اربعین‌ شهادت‌ امام‌ حسین‌(علیه السلام) جابر بن‌ عبداله‌ انصاری‌ و عطیه‌ عوفی‌ موفق‌ به‌ زیارت‌ تربت‌ و قبر سید الشهداء(علیه السلام) شدند، نیز بنا، به برخی‌ نقل‌ها در اربعین‌، کاروان‌ اسرای‌ اهل‌ بیت‌(ع‌) در بازگشت‌ از شام‌ وارد کربلا شدند و برای‌ شهدای‌ کربلا گریه‌ و عزاداری‌ نمودند بنابراین‌ اولین‌ عزاداری‌ برای‌ سید الشهدا در اربعین‌ شهادت‌ حضرت‌ صورت‌ گرفت‌. شیعیان‌ نیز برای‌ شرکت‌ در عزاداری‌ حضرت‌ زینب‌ و اسرای‌ کربلا و احیای‌ خاطرة‌ غمبار عاشورا و تداوم‌ شور حسینی‌ همه‌ ساله‌ در اربعین‌ عزا‌داری‌ می‌کنند.

 

زیارت‌ امام‌ حسین‌(علیه السلام) در روز اربعین‌ مستحب‌ است‌ و از نشانه‌های‌ مؤمن‌ شمرده‌ شده‌ است‌. امام‌ عسکری‌(علیه السلام) فرمودند: «نشانه‌های‌ مؤمن‌ پنج‌ چیز است‌: پنجاه‌ و یک‌ رکعت‌ نماز، زیارت‌ اربیعن‌، انگشتر به‌ دست‌ راست‌ کردن‌، پیشانی‌ به‌ خاک‌ گذاشتن‌ (در حال‌ سجده‌)، و بسم‌ الله‌ را (در نماز) بلند گفتن‌».1

پی نوشت:

1- درر الأخبار با ترجمه ، ص 697.


[ پنج شنبه 91/10/14 ] [ 4:13 عصر ] [ هادی فرخنده نژاد (82) ]

 

بسمه تعالی

     زینت هر کس به تناسب سعه‌ی وجودی اوست. برای راه یابی به قرب الهی، باید این زینت را قربانی کرد. زینت رسول الله(ص) چیست؟ حسنین(ع) نه تنها زینت رسول گرامی اسلام(ص)، که زینت عرش الهی‌اند.[1] روز زینت، چه روز عاشورا باشد و چه روز هفتم ذی الحجه، رحمت عالمیان دراین روز، قربانی‌اش را زینت می‌دهد؛ ام سلمه می‌گوید: رسول الله را دیدم که بر فرزندش حسین(ع) ردایی پوشانده که از البسه‌ی دنیا نیست. ایشان را گفتم این ردا چیست؟ فرمود: هدیه ایست الهی که پروردگارم آن را برای حسین به من عطا کرده و پودش از پر جبرئیل است. من این ردا را بر تن او می‌کنم و زینتش می‌دهم؛ چرا که امروز روز زینت است و من او را دوست می‌دارم.[2]

   او(ص) قربانی‌اش را زینت می‌دهد و زینتش را قربانی می‌کند؛ چرا که ذبح عظیم فرزند اوست.[3] قربانِ شیخ الانبیا(ع) است که به دستان رسول مصطفی(ص) ذبح می‌شود:

مرید پیر مغانم زمن مرنج ای شیخ

چرا که وعده تو کردیّ و او بجا آورد

                      حافظ

 



    1-  و فی خبر عنه ص إذا کان یوم القیامة زین عرش الرحمن بکل زینة ثم یؤتى بمنبرین من نور طولهما مائة میل فیوضع أحدهما عن یمین العرش و الآخر عن یسار العرش ثم یأتی الحسن و الحسین یزین الرب تبارک و تعالى بهما عرشه کما تزین المرأة قرطاها. (المناقب،3/396)

    2-  أَقُولُ رَوَى بَعْضُ مُؤَلِّفِی أَصْحَابِنَا عَنْ هِشَامِ بْنِ عُرْوَةَ عَنْ أُمِّ سَلَمَةَ أَنَّهَا قَالَتْ رَأَیْتُ رَسُولَ اللَّهِ ص یُلْبِسُ وَلَدَهُ الْحُسَیْنَ ع حُلَّةً لَیْسَتْ مِنْ ثِیَابِ الدُّنْیَا فَقُلْتُ لَهُ یَا رَسُولَ اللَّهِ مَا هَذِهِ الْحُلَّةُ فَقَالَ هَذِهِ هَدِیَّةٌ أَهْدَاهَا إِلَیَّ رَبِّی لِلْحُسَیْنِ ع وَ إِنَّ لُحْمَتَهَا مِنْ زَغَبِ جَنَاحِ جَبْرَئِیلَ وَ هَا أَنَا أُلْبِسُهُ إِیَّاهَا وَ أُزَیِّنُهُ بِهَا فَإِنَّ الْیَوْمَ یَوْمُ الزِّینَةِ وَ إِنِّی أُحِبُّه(بحارالأنوار،43/271).

3-  حدثنا عبد الواحد بن محمد بن عبدوس النیسابوری العطار رضی الله عنه قال حدثنا علی بن محمد بن قتیبة النیسابوری عن الفضل بن شاذان قال سمعت الرضا ع یقول لما أمر الله عز و جل إبراهیم ع أن یذبح مکان ابنه إسماعیل الکبش الذی أنزله علیه تمنى إبراهیم ع أن یکون قد ذبح ابنه إسماعیل بیده و أنه لم یؤمر بذبح الکبش مکانه لیرجع إلى قلبه ما یرجع إلى قلب الوالد الذی یذبح أعز ولده علیه بیده فیستحق بذلک أرفع درجات أهل الثواب على المصائب فأوحى الله عز و جل إلیه یا إبراهیم من أحب خلقی إلیک فقال یا رب ما خلقت خلقا هو أحب إلی من حبیبک محمد ص فأوحى الله تعالى إلیه أ فهو أحب إلیک أم نفسک قال بل هو أحب إلی من نفسی قال فولده أحب إلیک أم ولدک قال بل ولده قال فذبح ولده ظلما على أیدی أعدائه أوجع لقلبک أو ذبح ولدک بیدک فی طاعتی قال یا رب بل ذبح ولده ظلما على أیدی أعدائه أوجع لقلبی قال یا إبراهیم فإن طائفة تزعم أنها من أمة محمد ستقتل الحسین ابنه من بعده ظلما و عدوانا کما یذبح الکبش و یستوجبون بذلک سخطی فجزع إبراهیم ع لذلک و توجع قلبه و أقبل یبکی فأوحى الله عز و جل إلیه یا إبراهیم قد فدیت جزعک على ابنک إسماعیل لو ذبحته بیدک بجزعک على الحسین و قتله و أوجبت لک أرفع درجات أهل الثواب على المصائب و ذلک قول الله عز و جل وَ فَدَیْناهُ بِذِبْحٍ عَظِیمٍ‏(صافات/107) (الخصال،1/59-58)


[ چهارشنبه 91/10/13 ] [ 1:50 عصر ] [ دکتر الهه شاهپسند (82) ]

باز عشق و باز عشق و باز عشق          باء بسم الله را آغاز عـشـق

بـاز بـایـد زخـم ها را وا کنـیــم                  راز های بستـه را افشـا کنیـم

کربــلا را یک غزل حـیــرت کنـیـم             در میان خاک و خون خلوت کنیم

                                      *   *    *

باز عشق و باز عشق و باز عشق           آسمان را ساحت پرواز عـشـق

ای کـبـوتـرها حرم در کربـلاسـت             اوج پرواز شما این خاک هاست

دانه برچینید ازخون حسین(علیه السلام)    بال بگشایید مجنون حسین(علیه السلام)

 

 

تا خدا یک قاب قوسین مانده است         گفتن نام حسین(علیه السلام)این مانده است

                                  *    *      *

باز آب از شرم خجلت می کشد             خجلت از آل عصمت می کشد

می زند خود را به سنگ و صخره ها         تا رهاند خویش از این ماجرا

بس که دریای دلش طوفانی است           چشم هایش مشهد بارانی است

یا حسین تشـنـه لـب اعـجـاز کن             ماجرای عشق را آغاز کن

واژه واژه عـشـق را تفـسیـر کـن             عشق را یک نام عالم گیر کن

عشق با نام تو معنا می شود               عشق با نام تو زیبا می شود

 

صالح افشار‌ تویسرکانی 

 

تسلیت

 


[ سه شنبه 91/10/12 ] [ 11:2 صبح ] [ سیده فاطمه موسوی (81) ]
<   1   2   3   4   5   >  
درباره ی وبلاگ
رضویّون -  دانش آموختگان دانشکده تربیت مدرس قرآن مشهد

کانون دانش آموختگان دانشکده تربیت مدرس قرآن مشهد، در سال 1389 تأسیس گردید. این وبلاگ وابسته به این کانون، و محلی است برای هم افزایی فعالیت ها و ایده های قرآنی. ان شاء الله بتوانیم قدمی مؤثر در راه ترویج «انس با قرآن کریم» برداریم.

رضویون در آپارات

ثبت نام نویسندگی وبلاگ رضویّون

حقیقت این است که ما هنوز خیلی از قرآن دوریم...

کد نمادِ ما
ذکر امروز
دانشکده ها
دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم

قرآن و زندگی - وبلاگ شخصی استاد عظیم پور

انجمن علمی دانشجویی دانشکده تربیت مدرس قرآن مشهد

دانشجویان دانشکده علوم قرآنی شاهرود

فاطر - بسیج دانشجویی دانشکده علوم و فنون قرآن تهران

ویژه ها
دفتر حفظ و نشر آثار امام خامنه ای
بیان معنوی - دفتر نشر آثار و اندیشه های حجة الاسلام علیرضا پناهیان
مسجد نما
مدرسه نما
جامع الاحادیث
پایگاه اطلاعرسانی مداح اهل بیت (ع) حسن نجف زاده
اسلام کوئست
مؤسسه فرهنگی بیان هدایت نور
طرحی برای فردا
روشنگری
آمار بازدید
بازدید امروز: 13
بازدید دیروز: 328
کل بازدیدها: 2420968
موسیقی وبلاگ
ایران رمان

ابزار هدایت به بالای صفحه