سفارش تبلیغ
صبا ویژن
یک روز، یک حدیث
تلاوت برگزیده
تلاوت برگزیده
ابراهیم عقیلی
ورودی 94


سورۀ انعام | آیه 59
به همراه تحلیل استاد ابوالقاسمی


بارگذاری

-----------------------------------------------
تلاوتهای مورد علاقتون رو به
razavyoon@chmail.ir
ارسال کنید. البته تلاوتهای اساتید
و دانشجوهای خودمون اولویت داره.


.:: بایگانی تلاوت ها ::.
تصویر برگزیده
تصویر برگزیده
-----------------------------------------------
تصاویر خاطره انگیزتون رو به
razavyoon@chmail.ir
ارسال کنید تا تو این بخش قرار بگیره.

دختران روزتان مبارکدختران روزتان مبارک

 

مهر ویژه

پیامبر اعظم (ص) در سخنی، مهربانی ویژه خداوند به دختران را چنین گزارش می کند: «ان الله تبارک و تعالی علی الاناث اراف منه علی الذکور و ما من رجل یدخل فرحه علی امراه بینه و بینها حرمه الا فرحه الله تعالی یوم القیامه؛ خداوند بر دختران، مهربان تر از پسران است و هر کسی بانویی از محارم خود را شاد کند، روز قیامت از سوی خداوند شاد می شود.»(2)
بر این اساس، وجود دختر در خانه و سرپرستی آنان، توفیقی معنوی است که در اختیار والدین و سرپرستان قرار می گیرد.
در خاطره ای دیگر از حضرت می خوانیم: « بشر النبی ص بابنه فنظر فی وجوه اصحابه فرای الکراهه فیهم فقال ما لکم ریحانه اشمها و رزقها علی الله عز و جل و کان ابا بنات؛ به پیامبر خدا (ص) بشارت تولد دختری دادند. حضرت با نگاهی به چهره اصحاب دریافت که آنها از این خبر ناخرسندند. از این رو فرمود: شما را چه شده؟ گلی به من داده شده که او را می بویم و روزی اش بر عهده خداوند متعال است. حضرت پدر چند دختر بودند».(3)
در دعایی از حضرت برای پدر دختران چنین آمده است: « رحم الله ابا البنات. البنات مبارکات محببات و البنون مبشرات و هن الباقیات الصالحات؛ مهر ویژه خداوند بر پدر دختران باد. دختران مبارک و دوست داشتنی اند و پسران بشارت دهندگانند و دختران باقیات صالحات اند.» (4)
ایشان بر این بشارت خود افزودند: « من عال ابنتین او ثلاثاً کان معی فی الجنه؛ هر کس سرپرستی دو یا سه دختر را داشته باشد، با من در بهشت خواهد بود» (5) و اینکه «من کان له ابنه فالله فی عونه و نصرته و برکته و مغفرته؛ هر که را دختری است، خداوند یاری دهنده او، برکت بخش به او و آمرزنده او خواهد بود».(6)
امام صادق(ع) نیز در این باره می فرماید: « من عال ابنتین... حجبتاه من النار؛ آنکه سر پرستی دو دختر... را عهده دار شود، این کار او را از آتش و عذاب باز خواهد داشت.»(7)
در سخنی دیگر، این چنین فرمودند: « اذا اصاب الرجل ابنه بعث الله عز و جل الیها ملکا فامر جناحه علی راسها و صدرها و قال ضعیفه خلقت من ضعف المنفق علیها معان؛ آن گاه که مردی صاحب دختری شد، خداوند فرشته ای به سوی نوزادش روانه می کند که بال بر سر و سینه او کشد و گوید: کودکی ضعیف آفریده شده است. انفاق کننده بر او از سوی خداوند یاری خواهد شد.»(8)

پی‌نوشت‌ها:


1- الکافی، ج 6، ص 5، ح 12.
2- همان، ح 7.
3- من لایحضره الفقیه، ج 3، ص 482، ح 4693.
4- مستدرک الوسائل، ج 15، ص 116، ح 17700.
5- همان، ح 17701.
6- همان، ح 17702.
7- من لایحضره الفقیه، ج 3، ص 482، ح 4699.
8- همان، ح 4700.

 


کلیدواژه ها:
[ چهارشنبه 91/6/29 ] [ 1:4 صبح ] [ سیده فاطمه موسوی (81) ]


کلیدواژه ها:
[ چهارشنبه 91/6/29 ] [ 12:56 صبح ] [ سیده فاطمه موسوی (81) ]

با مشورت دوستان به نظر رسید تذکر این چند نکته مفید باشه:

اول از همه اعضایی که آدرس پست الکترونیکی خودشون رو برای ما نفرستادن به آدرس آقای فرخنده نژاد (farkhondehnejad@gmail.com) ارسال کنن تا اطلاع رسانی هایی رو که نمیشه از طریق وبلاگ انجام داد با ایمیل انجام بشه. این ایمیلها رو معمولاً بنده میفرستم، یعنی تا حالا اینطوری بوده.

نکته ی بعدی درباره خود مطالبه. به نظرم لازم باشه مطالب علمی با منبع کامل آورده بشن. ضمن این که توضیحات خودتون رو از مطلب جدا بکنین (مثلاً با رنگهای متفاوت) تا باعث بدفهمی نشه.

مطالب طولانی رو حتی الامکان خلاصه کنید و به زبان ساده بیان کنید و یا اگر امکان خلاصه کردن نیست طوری بذارید که حجم صفحه ی اول وبلاگ زیاد نشه؛ یعنی، مثلا اگر مقاله ای هست، چکیدش رو بذارید و باقی مطلب رو طوری قرار بدید که در قسمت «ادامه مطلب» قرار بگیره. در این صورت اگر جملات مهم مطلب، Bold بشن خیلی مفیدتره.

و آخرین نکته درباره پستهای ثابت: تا جایی که ممکنه فقط پستهایی که جهت اطلاع رسانی مهم هستن رو ثابت کنید، و این ثابت موندن دو یا سه روز بیشتر طول نکشه. و تا وقتی که پستی ثابت شده پست دیگه ای رو ثابت نکنید.اینطوری مطالب، نامنظم به نظر نمیاد.

متشکریم و منتظر پیشنهادات شما در هر موردی هستیم.


کلیدواژه ها: وبلاگ نویسی(8)،

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرّحمن الرّحیم‏
إِنَّا فَتَحنا لَکَ فَتحًا مُّبینًا * لِّیَغفِرَ لَکَ اللَّهُ ما تَقَدَّمَ مِن ذَنبِکَ وَ ما تَأخَّرَ وَ یُتِمَّ نِعمَتَهُ عَلَیکَ وَ یهَدیَکَ صِراطًا مُّستَقیمًا *

(آیات 1 و 2 سوره مبارکه فتح)

آیا طبق این آیه نتیجه می شه که پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلّم) - معاذ الله - گناهی مرتکب شده بودند؟

برای پاسخ به این سؤال ابتدا توضیحات المیزان رو به صورت مختصر میارم و بعدش با یه مثال سعی میکنم مطلب رو روشن تر کنم:

علامه طباطبایی (رحمه الله) ابتدا توضیح میدن که لام در «لیغفر» لام تعلیل است؛ یعنی، دلیل این که «فتح مبین» اتفاق افتاد «آمرزش تو نسبت به گناهان گذشته و آینده ‏ات‏» بود. و ادامه میدن که:

«و ما مى ‏دانیم که هیچ رابطه‏اى بین فتح مذکور با آمرزش گناهان نیست و هیچ معناى معقولى براى تعلیل آن فتح به مغفرت به ذهن نمى ‏رسد، پس چه باید کرد، و چطور آیه را معنا کنیم؟»

فهم درست این آیه وابسته است به فهم دو کلمه: «ذَنْب» - «مغفرت». علامه میفرمایند:

ادامه مطلب...

این قوم از حیوان نجاست خوار بدترند و برای مقاصد خود هر کاری میکنند. نمیدونم چی بگم فقط دوست دارم روزی جلوی این قوم کفر بایستیم و جواب محکمی به این گستاخان بدهیم.

رهبر فرزانه در این باره فرمودند:

بسم الله الرحمن الرحیم
قال الله العزیز الحکیم: یُریدونَ لِیُطفِئوا نورَاللهِ بِاَفواهِهِم واللهُ مُتِمُّ نورِه وَلوکَرِهَ الکافِرون
ملت عزیز ایران؛ امت بزرگ اسلام
دست پلید دشمنان اسلام بار دیگر با اهانت به پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم کینه ی عمیق خود را آشکار ساخت و با اقدامی جنون آمیز و نفرت انگیز، خشم مجموعه های خبیث صهیونیستی را از تلألؤ روزافزون اسلام و قرآن در جهان کنونی نشان داد. در روسیاهی عاملان این جنایت و گناه بزرگ همین بس که مقدسترین و نورانی ترین چهره میان مقدسات عالم را آماج یاوه های مشمئز کننده ی خویش ساخته اند. پشت صحنه ی این حرکت شرارتبار، سیاستهای خصمانه ی صهیونیسم و امریکا و دیگر سران استکبار جهانی است که به خیال باطل خود میخواهند مقدسات اسلامی را در چشم نسلهای جوان در دنیای اسلام از جایگاه رفیع خود فروافکنده و احساسات دینی آنان را خاموش کنند. اگر از حلقه های قبلی این زنجیره ی پلید یعنی سلمان رشدی و کاریکاتوریست دانمارکی و کشیش های امریکایی آتش زننده قرآن حمایت نمیکردند و دهها فیلم ضد اسلام را در بنگاههای وابسته به
سرمایه داران صهیونیست سفارش نمیدادند، امروز کار به این گناه عظیم و غیرقابل بخشش نمی رسید. متهم اول در این جنایت، صهیونیسم و دولت امریکا است. سیاستمداران امریکا اگر در ادعای دخالت نداشتن خود صادقند باید عاملان این جنایت شنیع و پشتیبانان مالی آن را که دل ملتهای مسلمان را به درد آورده اند، به مجازات متناسب با این جرم بزرگ برسانند.
برادران و خواهران مسلمان در سراسر جهان نیز بدانند که این حرکات مذبوحانه ی دشمنان در برابر بیداری اسلامی، نشانه ی عظمت و اهمیت این خیزش و مبشّر رشد روزافزون آن است، والله غالبٌ علی امره
سیدعلی خامنه ای
23/شهریور/1391

[ پنج شنبه 91/6/23 ] [ 10:53 عصر ] [ سید رسول سید حسینی (81) ]

با سلام

همانطور که قول داده بودم و دوستان هم درخواست داده بودند تصمیم گرفتم آموزش وبلاگ نویسی را بر اساس سرویس پارسی بلاگ برای عزیزان تهیه و تنظیم نمایم . این آموزش بسیار ساده و روان بیان گردیده است و برای عزیزانی که آشنایی کافی با مقوله وبلاگ نویسی ندارند  می تواند مفید و موثر واقع گردد و شروع خوبی باشد برای فعالیتهای حرفه ای تر در این زمینه که بتوانید پیشرفتهای علمی و کاری خود را در قالب وبلاگ نویسی منتشر نمایید . 
امید است که مورد پسند واقع گردد . لینک دانلود این مقاله آموزشی در آورده شده است :
 لطفا نظرات خودتون رو در مورد این آموزش بیان بفرمایید تا بتوانیم از نظراتتان در آموزشهای بعدی استفاده کنیم .

توجه : اگر در دریافت فایل مشکلی داشتید بر روی لینک دانلود کلیک راست کنید و لینک مورد نظر را در اینترنت دانلود منیجر add  نمایید تا فایل را بتوانید دانلود کنید .                                                                                                          

 با تشکر                                                                                      

                                                                               دانلود 
                                                                      حجم : 1.15 مگابایت


[ پنج شنبه 91/6/23 ] [ 10:3 عصر ] [ روح الله افتخاری (86) ]

سلام  دوستان هم کلاسی ها هم دانشگاهی بزرگترا کوچیکترا اوهوم ببخشید سلام به تمام کسایی که این پست رو میبینن

منم امروز فارق التحصیل شدم دیگه منم جزو شما شدم (واقعاً تبریک میگم هنر کردی!!!)  ممنونم!!!!

بله داشتم میگفتم...

کجا بودیم؟!!

هیچی ولش کن دیگه هیچی نمیگم تا همتون بهم خوش آمد بگید!!!!(چه پر رو!!!!)

منتظرما!

زود فقط!!


کلیدواژه ها:
[ پنج شنبه 91/6/23 ] [ 8:51 عصر ] [ حسین رضایی (87) ]

وَ لا یَحسَبَنَّ الَّذینَ کَفَروا اَنَّما نُملی لَهُم خَیرٌ لِاَنفُسِهِم،
اِنَّما نُملی لَهُم لِیَزدادوا اِثمًا وَ لَهُم عَذَابٌ مُّهینٌ
(آل عمران:178)

کافران تصور نکنند اگر به آنان مهلت می‌دهیم، به سودشان است!
ما به آنان مهلت می‌دهیم فقط برای این که بر گناهان خود بیفزایند؛
و برای آن ها، عذاب خوارکننده ای آماده شده است!

ما آمریکا را زیر پا خواهیم گذاشت


کلیدواژه ها:

4. لهجه حجازی یا لهجه قریش

در این مقاله از لهجه حجازی سخن گفته شده که نسخه‌های قدیمی قرآن براساس آن یافت می‌شود یا نه، در حالی که حجاز دارای قبایل و لهجه‌های مختلف بوده است و حکایت شده که قرآن به لهجه قریش نازل شده است؛ البته در برخی روایات از لهجه‌های دیگری نیز نام برده شده است.[14]

5. توهم اخذ قرآن از عهدین

تورات، انجیل و قرآن همگی از طرف خدای متعال نازل شده‌اند، و از خدا و صفات او و پیامبران الهی و قوانین او سخن می‌گویند و دین یهود، مسیحت و اسلام، ادیان ابراهیمی هستند؛ از این رو این کتاب‌ها در اصول
(توحید، نبوت، معاد و برخی قوانین اساسی) مشترکند.                                     ادامه مطلب...

کلیدواژه ها:
[ چهارشنبه 91/6/22 ] [ 1:3 صبح ] [ سید رسول سید حسینی (81) ]

سلام دوستان

این مقاله تا حدودی وضعیت بحث رو روشن میکنه و بقیش رو هم انشالله جمع آوری کرده و خدمتون ارایه میکنیم

طرح مستندسازی متن قرآن و چاپ انتقادی آن

نگارش: میشائیل مارکس (آلمان)*

ترجمه: طلوع خادم الشریعة

بررسی و نقد: دکتر محمدعلی رضائی‌اصفهانی

عضو هیئت علمی مرکز جهانی علوم اسلامی

 

چکیده

هدف از انجام طرح، پردازش نسخه‌ای مستند از متن قرآن است که جواب‌گوی نظریات منتقدان قرار گیرد. بر خلاف نسخه قرآن چاپ شده در سال 1923 در مصر که امروزه به طور کلی رایج می‌باشد، در این برنامه بنابر این است که قدیمی‌ترین شواهد کتبی قرآن و همچنین قرائت‌های مختلف قرآن که در ادبیات اسلامی به طور شفاهی حفظ شده‌اند، به صورت فراگیر و همه جانبه در دسترس همگان قرار داده شود.

از آنجا که نظام نوشتن نسخه‌های قدیمی قرآن بعضا در حد بالایی چند پهلو است (به دلیل نبود مصوت‌های کوتاه و یا نقطه) به صلاح است که دستنوشت‌ها و قرائت‌ها کاملا از هم جدا باشند؛ بدین صورت، نسخه مورد نظر فرم یک مقایسه دو طرفه را پیدا خواهد کرد.

کلید واژه‌ها: قرآن، متون یهودی و مسیحی، نسخه‌های قدیمی، نسخه انتقادی، قرائت.

انگیزه: اسلام دینی است که به دلیل ده‌ها سال فرایند مهاجرت در مقیاس وسیع، امروزه در کشورهای اروپایی نیز همچون فرانسه، بریتانیای کبیر و آلمان، حاضر و زنده است. این موضوع برای رشته‌های دانشگاهی عرب‌شناسی و اسلام‌شناسی بدین معنی است که آن‌ها دیگر در قبال وظیفه خود در رابطه با رسیدگی به تاریخ و فرهنگ مناطق نامتعارف تنها نبوده بلکه گذشته از آن با این توقع نیز روبه رو می‌شوند دانشی در اختیار قرار دهند، که در نتیجه آن یک سازگاری فرهنگی و سازمانی برای مسلمانانی که در اروپا ریشه دوانده‌اند، به عمل آید.

بررسی دقیق و تجزیه و تحلیل دانشگاهی نوشته‌های مذهبی قانونی اسلام به خصوص قرآن، در این‌جا نقشی کلیدی پیدا می‌کند. حال به دلیل
اینکه چنین تحقیقاتی باید جواب‌گوی یک استدلال علمی ایده‌آل باشند، می‌توانند به بحث‌های علنی در خصوص اسلام که گهگاه بین متعصبان و اسلام‌ترسان در وضعیتی غیردوستانه در می‌گیرد ]بینجامد[.

بر خلاف نظر متداول از قرآن به عنوان متنی به تمام معنی ناآشنا از یک «انجیل ترکی» (طوری که روی جلد ترجمه‌ای توسط داوید مگرلینز در سال 1722 نوشته شده بود)، تحقیقات دانشگاهی می‌توانند نشان دهند که قرآن بر حسب محل پیدایشش خود قسمتی از کلیسای جهانی دوران باستان جدید می‌باشد و در نتیجه، درست مانند انجیل جزئی از تاریخ دین و فرهنگ غربی به حساب می‌آید؛ از هر زاویه دیدی که به معنای آن نگاه کنیم.

پس تا این اندازه مطالعة علمی ـ و نه مطالعه‌ای از ابتدا متأثر از عقاید دینی و پیش زمینه‌های سیاسی ـ از قرآن اهمیت دارد، و به همان اندازه هم وضعیت تحقیقات علمی در این زمینه نارضایت بخش است. نسخه قرآنی که امروزه رایج است، نسخه‌ای است که در سال 1923 در دانشگاه الازهر در قاهره چاپ شد که از سویی فقط یکی از هفت قرائت قانونی قرآن را به تصویر می‌کشد، و از سوی دیگر به طور سیستماتیک قدیمی‌ترین دستنوشت‌های در دسترس را مورد استفاده قرار نداده است. در نتیجه یک نسخه انتقادی تا به امروز منتشر نشده است و در نتیجه این کمبود، در فهمیدن متن قرآن نیز خللی به وجود می‌آید. درست است که تعداد زیادی (هر چند در مقایسه با انجیل، این مقدار زیاد نیست) مقاله و تحقیق علمی وجود دارند که مسائل معدودی را کم و بیش مفصل مورد بحث و بررسی قرار داده‌اند، ولی یک تفسیر کامل و مفصل برای کل قرآن که به تاریخ پیش از قرآن توجه داشته باشد (و نه از نظر تاریخ اسلامی) هنوز مورد نیاز است. در عین حال وضعیت تحقیقات نیز خود دچار کمبودهایی است و از همه این کمبودها مهم‌تر شناخت متن‌هایی است که در زمان نزول قرآن در آن محیط موجود بوده، و همچنین شناخت و تعبیر مراجعات درون قرآنی به یکدیگر و همچنین متن‌های اضافه شده بعدی در متن‌های قبلی است. پس هدف این برنامه این است که این کمبود مهم ـ نبود یک نسخه قرآن مستند (انتقادی) و یک تفسیر مدرن قابل قبول ـ را جبران کند.

قسمت اول برنامه: مستندسازی متن قرآن

1. تصمیم به یک چاپ انتقادی

برای متن قرآن تاکنون روی یک چاپ انتقادی کار نشده است. هدف واقع بینانه از چاپ نسخه قرآن طرح ریزی شده در محدوده این برنامه این نیست که این نسخه، جایگزین قرآن‌های رایج گردد، بلکه برعکس، در درجه اول ارائه یک متن مستند از قرآن مطرح است که از جهتی برای پژوهش در زمینه معنای قرآن زمینه‌ای جامع و موشکافانه فراهم آید و از جهت دیگر، امکان بررسی دقیق و اساسی مسائل تاریخی حول متن قرآن ـ به خصوص رابطه میان روایات کتبی و شفاهی آن ـ به وجود آید و بالاخره، هدف سوم از مستندسازی قرآن این است که مسائل پیچیده تاریخی در سیر تحول قرآن را که اغلب به آن‌ها اعتراف نشده است، نمایان و محسوس در معرض دید قرار دهیم.                                                          ادامه مطلب...

کلیدواژه ها:
[ چهارشنبه 91/6/22 ] [ 1:1 صبح ] [ سید رسول سید حسینی (81) ]
1   2   3   >  
درباره ی وبلاگ
رضویّون -  دانش آموختگان دانشکده تربیت مدرس قرآن مشهد

کانون دانش آموختگان دانشکده تربیت مدرس قرآن مشهد، در سال 1389 تأسیس گردید. این وبلاگ وابسته به این کانون، و محلی است برای هم افزایی فعالیت ها و ایده های قرآنی. ان شاء الله بتوانیم قدمی مؤثر در راه ترویج «انس با قرآن کریم» برداریم.

رضویون در آپارات

ثبت نام نویسندگی وبلاگ رضویّون

حقیقت این است که ما هنوز خیلی از قرآن دوریم...

کد نمادِ ما
ذکر امروز
دانشکده ها
دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم

قرآن و زندگی - وبلاگ شخصی استاد عظیم پور

انجمن علمی دانشجویی دانشکده تربیت مدرس قرآن مشهد

دانشجویان دانشکده علوم قرآنی شاهرود

فاطر - بسیج دانشجویی دانشکده علوم و فنون قرآن تهران

ویژه ها
دفتر حفظ و نشر آثار امام خامنه ای
بیان معنوی - دفتر نشر آثار و اندیشه های حجة الاسلام علیرضا پناهیان
مسجد نما
مدرسه نما
جامع الاحادیث
پایگاه اطلاعرسانی مداح اهل بیت (ع) حسن نجف زاده
اسلام کوئست
مؤسسه فرهنگی بیان هدایت نور
طرحی برای فردا
روشنگری
آمار بازدید
بازدید امروز: 46
بازدید دیروز: 8
کل بازدیدها: 2414978
موسیقی وبلاگ
ایران رمان

ابزار هدایت به بالای صفحه