گفته بودیم که دوران امام کاظم تا امام هادی علیهم السلام «دوره ی ترویج دین و فرهنگ سازی عمومی اسلام ناب»ـه.1 اما در دوره ی امام جواد علیه السلام، شاخصه هایی که وجود داره به این شرحه:
نکته ی قابل توجه اینه که در عصر امام رضا علیه السلام، ترجمه ی کتب ملل غیر مسلمان رواج پیدا کرده بود و این باعث رواج شبهات و ایجاد دیگر مشکلاتی بین مسلمونا شد. در کتاب «نقش امام رضا علیه السلام در حدیث شیعه» اومده: عصری را که امام رضا در آن زندگی می کرد، «عصر طلایی» می نامند. به طوری که گفته می شود در این دوره، علم و معرفت رواج پیدا کرد و تمسک به عقل و منطق در امور دینی و سازش دادن مذهب با فلسفه طبق عقاید معتزله آغاز گردید.» یکی از عواملی که باعث رواج علم و معرفت شد، ترجمه ی کتب یونانی، هندی و... بود که باعث انتقال فرهنگ یونان و عقاید یهود و مسیحیت به جهان اسلام گردید. ترجمه از دوران امویان آغاز گردید و در دوران بنی عباس؛ یعنی، زمان منصور تا عهد مأمون به نهایت کمال خود رسید.2 در این شرایط، امام جواد علیه السلام با استفاده از فرصت هایی که به صورت مناظره در اختیار داشت4، به رفع شبهات و ارائه ی سیره ی پیامبر صلی الله علیه و آله در مقابل اعمال خلاف شرع دربار می پرداخت. در کتاب «تدبری در سیره ی تاریخی اهل بیت علیهم السلام» اومده: امام جواد علیه السلام در این مناظره ها می کوشیدند تا مفاهیم صحیح دین را به مردم منتقل کنند و بسیاری از انحراف های به وجود آمده را از بین ببرند. در همین مناظره ها است که احادیث جعلی در مناقب و فضائل خلیفه ی اول و دوم را با استناد به قرآن و دلایل عقلی رد کردند. با دقت در روایات فقهی ایشان و گستره ی مناظراتشان با یحیی بن اکثم، قاضی القضات خلیفه عباسی، به خوبی می توان دریافت که در این دوره، فقه شیعه به ریزترین مسائل و احکام وارد شده است.5 منابع: __________ در ادامه ی مطلب می تونید نمودار نقش امام هادی علیه السلام رو ببینید: [ جمعه 91/3/12 ] [ 8:31 عصر ] [ محمد رضا مزرعی فراهانی (86) ]
مجدد سلام برادران و خواهران بیاین یه برنامه برای جمعه ها بذاریم و از هفته دیگه این برنامه رو پیاده کنیم برنامه این باشه که بیاین جمعه ها با همکاری هم یک مجلس ختم صلوات جهت تعجیل فرج برگزار کنیم و تعداد چهارده هزار صلوات بفرستیم و هر کس هر میزان صلوات رو متقبل میشه به وبلاگ یا یک شماره موبایل پیامک بده و شروع کنه صلوات های خودش رو بفرسته فکر کنم اگه به شماره مدیر محترم وبلاگ بفرستیم بهتر باشه اگه هستین که یا علی
کلیدواژه ها:
[ جمعه 91/3/12 ] [ 8:16 عصر ] [ سید رسول سید حسینی (81) ]
[ جمعه 91/3/12 ] [ 8:9 عصر ] [ سید رسول سید حسینی (81) ]
زندگی هم همینه ... تا میای به خودت بجنبی میبینی قطار عمرت داره بوق مقصد میزنه. مهم این نیست که زود برسی به مقصد یا دیر، مهم مسیر رسیدن به مقصده. بزرگی میگفت مهم طول زندگی نیست مهم عرض زندگیه.به هر حال ما هم یک ایستگاه از این قطار رو پشت سر گذاشتیم ایستگاهی که پر بود از برکات قران و چه چیزی بالاتر از این؟! به هر حال الان به ما میگن دانش آموخته اونم چه رشته ای؟ قرآن. شاید مصداقش شعر "آب دریا را گرنتوان کشید. پس به قدر تشنگی باید چشید" باشه که به همون اندازه که توان داریم دنبال معرفت های قرآنی باشیم . که به نظر من پایان این چهار سال با قرآن بودن آغاز عمری استفاده کردن از برکات چهار ساله.و اینکه خوشحالم که به جمع دانش آموختگان اضافه شدم و انشاالله بتونیم در شناسایی معارف قرآن بیش از پیش مصمم تر باشیم. و همچنین با همکاری هم در جذابتر نمودن و بالا بردن میزان بهره وری از این وبلاگ تلاش کنیم.
کلیدواژه ها:
[ جمعه 91/3/12 ] [ 3:50 عصر ] [ وحید رستمی (87) ]
با سلام قسمت دوم این مطلب به جهت کمک به پژوهشگران و دانش جویان گرامی برای پیدا نمودن موضوع پژوهش در سطوح مختلف می باشد: 31. مبانی و روششناسی تفسیر فلسفی 32. مبانی و روششناسی تفسیر کلامی 33. مبانی و روششناسی تفسیر طنطاوی 34. مبانی و روششناسی تفسیر سرسید احمد خان 35. بررسی تفسیرهای علمی در تفسیر نمونه 36. بررسی تفسیرهای علمی علامه معرفت 37. بررسی تفسیرهای علمی علامه طباطبایی 38. بررسی تفسیرهای علمی فی ظلال القرآن 39. نقش ائمه در علوم و تمدن اسلامی 40. نقش نشانه شناسی در تفسیر قرآن 41. نماد انگاری و واقع نمایی در قرآن 42. همزیستی مسالمتآمیز ادیان و مذاهب از دیدگاه قرآن و روایات 43. بررسی اعجاز علمی در احادیث نبوی 44. رابطه حدیث و علم 45. اعجاز علمی در احادیث امام علی7 46. اعجاز علمی در احادیث امام باقر7 47. اعجاز علمی در احادیث امام صادق7 48. انسانشناسی از منظر قرآن و مکاتب معاصر 49. بررسی افول و ظهور تمدنها در قرآن 50. گرایش تفسیر سیاسی و اجتماعی قرآن از منظر امام خمینی ; 51. قرآن و تاریخ 52. قرآن و سکولاریزم 53. قرآن و علوم عقلی 54. قرآن و فرهنگ زمانه 55. قرآن و فیمینیسم 56. قرآن و نیازهای زمان 57. قرآن و هرمنوتیک 58. حدیث و تاریخ 59. فرهنگ گفتگو در قرآن 60. شیوه پرسش و پاسخ در قرآن
بهداشت روان و قرآن 61. بهداشت روانی از دیدگاه قرآن و حدیث 62. تأثیر حجاب در بهداشت روانی 63. تأثیر نماز در بهداشت روانی 64. تأثیر ذکر خدا در بهداشت روانی 65. تأثیر توکل در بهداشت روانی 66. نقش اعتقادات در بهداشت روانی 67. نقش صله رحم در بهداشت روانی 68. قرآن و روان شناسی 69. مسجد در قرآن و حدیث و پیامدهای روانشناختی و جامعهشناختی آن 70. حدیث و روان شناسی 71. حدیث و بهداشت روانی قرآن و فیزیک 72. مبانی و روششناسی و آسیب شناسی تفسیر آیات فیزیکی قرآن 73. فیزیک از نگاه قرآن 74. فلسفه فیزیک در قرآن 75. رابطه قرآن و فیزیک 76. رعد و برق 77. تقدیر و اندازهزنی 78. رنگها در قرآن 79. صداها در قرآن
کلیدواژه ها:
[ پنج شنبه 91/3/11 ] [ 11:30 صبح ] [ دکتر مرضیه رستمیان (82) ]
آقا منابع جا نشد یه مطلب میذاریم برای منابع مورد استفاده در مقاله دکتر احمد عابدی در مورد تاویل قرآن از دیدگاه امام خمینی منابع
1. «تفسیر العیاشى» محمد بن مسعود سمرقندى، تصحیح سید هاشم رسولى محلاتى، مکتبه علمیه اسلامیه،تهران، 1381ق، ج1، ص2 و «علل الشرایع» محمد بن على بن الحسین، شیخ صدوق، کتابفروشى داورى،قم، 1385ق، ص606 و «الکافى» محمد بن یعقوب کلینى، تصحیح على اکبر غفارى، دارالکتب الاسلامیه،تهران، 1363ش، ج4، ص549، ح4.
2. «بصائر الدرجات» محمد بن حسن صفار، تصحیح میرزا محسن کوچه باغى، کتابخانه آیة الله مرعشى، قم،1404ق، ص196، ح7.
3. «تفسیر المحیط الاعظم و البحر الفخم فى تاویل کتاب الله العزیز المحکم» ج1، ص203. ادامه مطلب... [ چهارشنبه 91/3/10 ] [ 11:14 عصر ] [ سید رسول سید حسینی (81) ]
در ایام رحلت جانگداز امام امت مناسب دیدم مطلبی با محوریت قرآن و امام خمینی بذارم که تقدیم می شود به روح ملکوتی آن عزیز و سربازان شهیدشتاویل قرآن از دیدگاه امام خمینى (ره)
دکتر احمد عابدى
عضو هیات علمى دانشگاه قم
چکیده
این مقاله پس از بیان معنى تاویل قرآن کریم به ضرورت آن از نظر عقلى ونقلى پرداخته و دیدگاههاى مختلف مسلمانان را در مورد تاویل بیان کردهاست. آنگاه به تفاوت تاویل و تفسیر پرداخته و چون تاویل را قسیم تفسیردانسته است، هیچکدام از تاویلات عرفانى را تفسیر به راى نشمرده است;سپس روش امام خمینى در تاویل قرآن را تطابق دادن بین کتاب تدوین وکتاب تکوین دانسته است و نمونههایى را به عنوان شاهد بر این روش بیانکرده است.
کلید واژهها: تاویل، تفسیر، تشبیه و تنزیه، راسخان در علم، کتاب آفاقى،کتاب انفسى، کتاب تدوینى.
1. مقدمه
تفسیر قرآن کریم از همان ابتداى نزول مورد توجه مسلمانان بوده و هر کس باندازهفهم و استعداد خود به شرح و توضیح آیات شریفه اهتمام مىورزید. ولى مسالهتاویل قرآن - با آنکه مکرر در آیات شریفه بیان شده است - همیشه با نوعى تردید وشک همراه بوده و دیدگاههاى غیر معتدل در مورد آن اظهار شده است. به همینجهت ما ابتدا ضرورت تاویل و تفاوت آن را با تفسیر بیان کرده و سپس دیدگاههاىامام خمینى را در مساله تاویل قرآن توضیح مىدهیم.
2. ضرورت تاویل
تاویل در لغت پایان و سرانجام چیزى را گویند و در روایات باطن قرآن را تاویل آندانستهاند. مثلا در روایات متعددى آمده است که قرآن داراى ظاهر و باطنى است[1]و در روایات دیگرى آمده است که: «ظهره تنزیله و بطنه تاویله[2] »; باطن قرآن همان تاویل آن است. ادامه مطلب... [ چهارشنبه 91/3/10 ] [ 11:11 عصر ] [ سید رسول سید حسینی (81) ]
در ایام شهادت و هتک حرمت به ساحت مقدس امام علی النقی (علیه السلام) نشست زیارت جامعه کبیره با سخنرانی استاد حجت الاسلام و المسلمین دکتر مهدی نخاولی، استاد گروه آموزشی فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه علوم اسلامی رضوی و با حضور دانشجویان دانشکده تربیت مدرس قرآن مشهد، دوشنبه 8 خرداد ماه برگزار شد. ادامه مطلب... [ سه شنبه 91/3/9 ] [ 2:28 عصر ] [ هادی فرخنده نژاد (82) ]
سلامن علیکم مدتهاست نظرات دکتر عباسی در مورد قرآن و پژوهشهای میان رشته ای ایشان تحول و دیدی نو و تازه در قرآن به وجود آورده است. که البته با مخالفتهای زیادی هم مواجه بوده است. حال شاید بتوان با ارائه مطالبی از ایشان حال خوشی به این وبلاگ داد البته اگه خیلی به کسی برنخوره و آقای مدیر وبلاگ و خانم دکتر رستمیان مسئول کانون فارغ التحصیلان هم این اجازه رو به ما بدن که شروع میکنیم. ما منتظر دستورییم.
کلیدواژه ها:
[ دوشنبه 91/3/8 ] [ 8:28 عصر ] [ سید رسول سید حسینی (81) ]
تو لینک زیر یه سری آموزش ها برای وبلاگ نویسی هست که ببینید بد نیست: پ ن: مطالبی که با عنوان «وبلاگ نویسی» دسته بندی میشن حاوی نکته های آموزشی برای وبلاگ نویسی هستن. حتماً ببینید. [ دوشنبه 91/3/8 ] [ 8:21 عصر ] [ محمد رضا مزرعی فراهانی (86) ]
|
||