در روزگارى که در تمام فرهنگهاى اقوام و ملل جهان زن به عنوان یک موجود پست و طفیلى و موجودى درجه دوم مطرح بود، و تلخى و محرومیت بر همه ابعاد و زندگى او چه سیاسى، چه فرهنگى و چه اقتصاد سایه افکنده و مورد بدبینىها و آماج تهمتها بود و از هیچ روزنهاى بر افق زندگىاش روشنائى نمىتابید و همه درها به روى او بسته بود، خورشید اسلام طلوع کرد و افق زندگى او را کران تا کران روشن نمود. و نداى عطوفتآمیز پیامبر رحمت وجود مقدس محمد مصطفى روح نشاط و امید در کالبد او دمید و راه ترقى و تکامل را به روى او از همه جهت باز کرد. پیامبر اسلام موقعیت با ارزش زن در اجتماع بشرى و جایگاه بلند او و شایستگىها و استعدادهاى فراوانى را که دست عنایت حق در وجود این موجود بدیع قرار داده است را گوشزد کرد و آیههائى از قرآن مجید را در زمینه معرفى مقام مهم زن و ارزش والاى او براى مردم بیان نمود. آن حضرت با تکیه بر وحى زن را به عنوان این که مانند مرد یک انسان کامل است و شایسته همه کمالات و کرامتهاى انسانى است و شایستگى خلیفه اللهى بودن را دارد معرفى کرد. آیاتى از قبیل آیات زیر نشانگر تساوى حقیقت و هویت و ریشه وجودى مرد و زن است. 1- وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَنِی آدَمَ وَ حَمَلْناهُمْ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ رَزَقْناهُمْ مِنَ الطَّیِّباتِ وَ فَضَّلْناهُمْ عَلى کَثِیرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضِیلًا. «1» ما فرزندان آدم را گرامى داشتیم و آنان را بر صحرا و دریا مسلط ساختیم و از غذاهاى پاکیزه براى آنان روزى مقرر نمودیم و آنان را بر بسیارى از مخلوقات خود برترى دادیم. 2- وَ نَفْسٍ وَ ما سَوَّاها فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَکَّاها وَ قَدْ خابَ مَنْ دَسَّاها: «2» سوگند به روان انسان و آن پروردگارى که آن را متعادل و درست آفرید، و بر اساس الهام فطرى راه گناه و انحراف و راه تقوا و پاکى را به او نشان داد، هر کس روان خود را از آلودگىها پیراست و آن را رشد و کمال داد رستگار شد، و هر که آن را آلوده و ناقص نمود دچار خسران و ناامیدى از رستگارى گردید. 3- لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِی أَحْسَنِ تَقْوِیمٍ: «3» قطعاًما انسان را در نیکوترین قوام آفریدیم مىدانیم قوام هر چیزى رکن و پایههستى آن چیز است، بنابراین مفاد آیه این است که: ما انسان را در آنچه که به انسانیت او مربوط مىشود، و رکن و پایه و امتیاز خلقت اوست از قبیل عقل، فکر، اراده، و چهره و اندام، همت بلند، حبّ جمال و کمال خواهى، در نیکوترین و کاملترین کیفیت آفریدیم. بر اساس این آیات، خداوند همه آنچه را که بر مرد از لحاظ خلقت انسانى او داده است عیناً همان مزایا را بدون تفاوت به زن عنایت فرموده است. کلماتى از قبیل بنىآدم، نفس، انسان، در آیات سطور قبل، بدون شک هم شامل مرد است و هم شامل زن بخشى از آیات قرآن مجید به صراحت مىگویند: هر انسانى چه مرد و چه زن از دو انسان دیگر که یکى مرد و دیگرى زن است یعنى پدر و مادر به وجود آمده است و هیچ فردى بر فرد دیگر جز به تقوا برترى ندارد. جالب این است که این آیات اولًا مرد و زن را کنار هم ذکر کرده و هر یک را نیمى از وجود نسلى که از آنان به وجود مىآیند مىداند و ثانیاً پاداش مرد و زن را بخاطر ایمان و عمل صالح در ردیف هم ذکر مىکند، و ثالثاً درجات بهشت و منزلت قیامتى آنان را که محصول ایمان و عمل صالح است مساوى مىداند، و در یکى از آیات هر مرد و زن شایستهاى را مصداق حقایق اعتقادى و عملى و اخلاقى بدون آن که میان آنان تفاوت باشد به حساب مىآورد. آیات شریفه به ترتیب عناوین بالا عبارت است از: یا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَ أُنْثى وَ جَعَلْناکُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ: «4» اى مردم ما همه شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را به این هدف گروه گروه و قبیله قبیله قرار دادهایم که شناخته شوید، یقیناً گرامىترین شما در نزد پروردگار با تقواترین شماست و خداوند به مراتب تقواى شما دانا و آگاه است. مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثى وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیاةً طَیِّبَةً وَ لَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ ما کانُوا یَعْمَلُونَ: «5» هر کس عمل شایسته انجام دهد در حالى که مؤمن باشد ما او را از زندگى پاک برخوردار مىکنیم و پاداشش را برابر با بهترین عملش عنایت مىنمائیم. مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثى وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولئِکَ یَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ یُرْزَقُونَ فِیها بِغَیْرِ حِسابٍ: «6» آنان که عمل شایسته انجام دهند در حالى که به خدا ایمان دارند چه مرد، چه زن وارد بهشت مىشوند و بدون حساب روزى داده مىشوند. و از همه مهمتر آیه زیر است که مردان و زنان را در ارزشهاى معنوى یکسان و برابر ذکر کرده است: إِنَّ الْمُسْلِمِینَ وَ الْمُسْلِماتِ وَ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِناتِ وَ الْقانِتِینَ وَ الْقانِتاتِ وَ الصَّادِقِینَ وَ الصَّادِقاتِ وَ الصَّابِرِینَ وَ الصَّابِراتِ وَ الْخاشِعِینَ وَ الْخاشِعاتِ وَ الْمُتَصَدِّقِینَ وَ الْمُتَصَدِّقاتِ وَ الصَّائِمِینَ وَ الصَّائِماتِ وَ الْحافِظِینَ فُرُوجَهُمْ وَ الْحافِظاتِ وَ الذَّاکِرِینَ اللَّهَ کَثِیراً وَ الذَّاکِراتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ مَغْفِرَةً وَ أَجْراً عَظِیماً: «7» مردان و زنان مسلمان و مردان و زنان با ایمان و مردان و زنان عبادتپیشه و مردان و زنان اهل صدق و مردان و زنان شکیبا و مردان و زنان فروتن و مردان و زنان اهل صدقه و مردان و زنان روزهدار، و مردان و زنان حفظکننده خود از پلیدىها جنسى و مردان و زنانى که بسیار خدا مىکنند، خداوند براى همه آنان مغفرت و آمرزش و پاداشى بزرگ آماده کرده است. آن قدر ظرفیت و استعداد زن براى پذیرش ایمان ومعرفت، و انجام عمل صالح، و آراسته شدن به اخلاق حسنه گسترده و بالاست که مىتواند در اندک مدتى تبدیل به انسان کامل گردد، و براى مردان و زنان با ایمان تا روز قیامت سرمشق و اسوه شود، به آیه زیر با دقت کامل توجه کنید: وَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِینَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قالَتْ رَبِّ ابْنِ لِی عِنْدَکَ بَیْتاً فِی الْجَنَّةِ وَ نَجِّنِی مِنْ فِرْعَوْنَ وَ عَمَلِهِ وَ نَجِّنِی مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِینَ (11) وَ مَرْیَمَ ابْنَتَ عِمْرانَ الَّتِی أَحْصَنَتْ فَرْجَها فَنَفَخْنا فِیهِ مِنْ رُوحِنا وَ صَدَّقَتْ بِکَلِماتِ رَبِّها وَ کُتُبِهِ وَ کانَتْ مِنَ الْقانِتِینَ: (12) «8» خدا براى همه مؤمنان تاریخ تا قیامت همسر فرعون را به عنوان الگو و سرمش مثل زده، هنگامى که گفت: پروردگارا براى من نزد خودت خانهاى در بهشت بنا کن و مرا از فرعون و کردارش نجات ده و مرا از شر مردم ستمکار برهان. و مریم دختر عمران را نیز سرمش و الگوى همه مؤمنان تا قیامت قرار داده، که دامان خود را پاک نگاه داشت و در نتیجه از روح خود در او دمیدیم و کلمات پروردگارش و کتابهاى او را تصدیق کرد و از عبادت کنندگان واقعى حق و اطاعت کنندگان از فرمان پروردگار بود.
پی نوشت ها:
______________________________ (1)- اسراء 70. (2)- شمس 7- 10. (3)- تین 4. (4)- حجرات 13. (5)- نحل 97. (6)- مؤمن 40. (7)- احزاب 35. (8)- تحریم 11- 12.
منبع: http://www.erfan.ir/58189.html
کلیدواژه ها:
[ یکشنبه 91/12/13 ] [ 3:24 عصر ] [ امین خوش نژاد ابراهیمی (87) ]
|
||