رحم الله عبدا أحیا أمرنا فقلت له فکیف یحیی أمرکم قال یتعلم علومنا و یعلمها الناس فإن الناس لو علموا محاسن کلامنا لاتبعونا قال فقلت له یا ابن رسول الله فقد روی لنا عن أبی عبد الله ع أنه قال من تعلم علما لیماری به السفهاء أو یباهی به العلماء أو لیقبل بوجوه الناس إلیه فهو فی النار فقال ع صدق جدی أ فتدری من السفهاء فقلت لا یا ابن رسول الله فقال هم قصاص من مخالفینا و تدری من العلماء فقلت لا یا ابن رسول الله قال فقال هم علماء آل محمد ع الذین فرض الله عز و جل طاعتهم و أوجب مودتهم ثم قال أ تدری ما معنى قوله أو لیقبل بوجوه الناس إلیه قلت لا قال یعنی بذلک و الله ادعاء الإمامة بغیر حقها و من فعل ذلک فهو فی النار عبد السّلام بن صالح هروى گوید: شنیدم حضرت رضا علیه السّلام مى فرمود: «رحمت خدا بر بنده اى باد که امر ما را زنده دارد.» عرض کردم: «امر شما چگونه زنده گردد؟» گفت: «علوم ما را فراگیرد و آن را به مردم نیز بیاموزد، زیرا اگر مردم زیبائى و شکوه سخن ما را دریابند حتما بما گرایش پیدا مى کنند و پیرو ما مى شوند.» عرض کردم: «اى فرزند رسول خدا! از امام صادق علیه السّلام روایتى براى ما نقل شده که آن حضرت فرموده است: کسى که دانشى بیاموزد تا به وسیله آن با نابخردان بحث و جدل کند، یا به دانشمندان مباهات نماید، یا به این منظور که مردم به او روى آورند، جاى او در آتش خواهد بود!» امام رضا علیه السّلام فرمود: «جدّم درست فرموده، آیا مى دانى «سفهاء» چه کسانى هستند؟» عرض کردم: «نه یا ابن رسول اللَّه.» فرمود: «داستانسرایانى از مخالفین مایند، و آیا مىدانى دانشمندان یعنى چه کسانى؟» گفتم: «یا ابن رسول اللَّه خیر.» فرمود: «ایشان دانشمندان آل محمّد علیهم السّلام مى باشد که خداوند اطاعت از آنان را واجب ساخته و علاقه به آنان را لازم دانسته» بعد فرمود: «آیا معناى فرمایش امام صادق علیه السّلام (براى اینکه مردم به او روى آورند) را فهمیده اى؟» گفتم: «نه.» فرمود: «به خدا قسم مقصود حضرت آن بوده که به ناحق مدّعى امامت گردد، و هر که چنان کند در آتش خواهد بود.» [ جمعه 91/7/7 ] [ 1:6 عصر ] [ محمد رضا مزرعی فراهانی (86) ]
|
||