پس از کسب موفقیت های چشمگیر دانشآموختگان دانشکده تربیت مدرس قرآن مشهد در آزمون های سراسری کارشناسی ارشد و برگزاری موفق دو دوره کلاسهای آمادگی کارشناسی ارشد در این دانشکده، معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی در نظر دارد به منظور تقویت بنیه علمی دانشجویان، سومین دوره این کلاسها را با حضور اساتید مجرب در محل این دانشکده برگزار نماید. [ پنج شنبه 92/8/30 ] [ 7:22 عصر ] [ هادی فرخنده نژاد (82) ]
برگزاری سومین دوره کلاسهای آمادگی کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث در دانشکده تربیت مدرس قرآن مشهد دروس:ادبیات عرب (10 جلسه) علوم قرآن، حدیث و تفسیر (12 جلسه) شروع کلاسها: ادبیات عرب: از چهارشنبه سیزدهم آذر ماه به مدت 5 هفته ساعت 13 لغایت 17 علوم قرآن، تفسیر و حدیث: 5و6و92/11/7 (صبح و بعدازظهر) مهلت ثبت نام:سه شنبه 92.9.12 مکان ثبت نام : نبش سناباد 33 - تلفن: 8449600-0511 داخلی 23
مزایای دوره: *بهره مندی از اساتید مجرب و متخصص تهران و مشهد *اعطای جزوات خلاصه و ترجمه منابع علوم قرآن، تفسیر و حدیث *حل تستهای مربوط به سالهای گذشته به صورت موضوعی
گروه علوم قرآن و تفسیر دانشکده تربیت مدرس قرآن مشهد
[ پنج شنبه 92/8/30 ] [ 7:3 عصر ] [ هادی فرخنده نژاد (82) ]
عرض سلام و ادب و احترام حضور دانشجویان و دانش آموختگان عزیز. شرایط و ضوابط جدید آزمون دکتری93 در سایت سازمان سنجش. با آرزوی موفقیت. التماس دعا
کلیدواژه ها:
[ پنج شنبه 92/8/30 ] [ 9:7 صبح ] [ سجاد رحیمی (86) ]
با بودن بی حجابهای فراوان که در هر حال اثر خود را میگذارند، رعایت کردن و نکردن من چه تفاوتی دارد؟ جواب از حجه الاسلام مهدی عدالتیان: من معتقدم حتی اگر همة خانمهایی که در کوچه و خیابان هستند رعایت پوشش را ننمایند باز هم تو دلایل کافی برای حفظ پوشش خداپسندانه داری. اول اینکه تو مسؤول گناهان صورت گرفته نباشی: هر کس مرتکب خطایی شود، خود مسئول است و باید در دادگاه الهی پاسخگو باشد. اگر کسی به نحوی با خبر شود که امشب چند سارق قصد دارند از منزل همسایهاش که به مسافرت رفته سرقت کنند و یقین داشته باشد حتما امشب قالیهای همسایه به سرقت میرود و در دل بگوید در هر حال که فرشهای همسایه از دستش میرود، پس من خودم آنها را بر میدارم و قبل از دزدها به خانة همسایه برود و فرشها را به منزل خود انتقال دهد، قضاوت تو دربارة کار این شخص چیست؟ و اگر بگوید او که در هر حال فرشها را از دست میداد، کار من چه ضرر بیشتری برای او داشت؟ پاسخ تو چیست؟ [ جمعه 92/8/24 ] [ 6:18 عصر ] [ بی بی طاهره رحمن پناه (80) ]
یکی از بزرگترین افراد در صفحه ی سیاه عاشورا شمر بن ذی الجوشن است. بیایید شمر را کمی بیشتر بشناسیم. شمر از فرماندهان سپاه امام علی در جنگ صفین بود و از جانبازان امیرالمومنین. کسی که در میدان نبرد تا پای شهادت پیش رفت. شمر آدم کوچکی نیست. اگر نیایش های شمر را برای شما بخوانند و به شما نگویند این ها مال شمر است، با آن ها گریه می کردید. شمر کسی است که شانزده بار با پای پیاده از کوفه به سفر حج رفته است. فکر نکنید شمر اهل نماز و روزه نبوده و یا از آن دسته آدم هایی بوده که عرق می خورده و عربده می کشیده. شمر و بسیاری دیگر که آن طرف بودند، پیشانی پینه بسته داشتند. وقتی امام علی ابن عباس را برای اطلاع از وضع خوارج فرستاد، در برگشت، ابن عباس گفت:« مردانی را دیدم که ضجه هایشان در نیمه شب بلند بود. شب صدای تلاوت قرآنشان همه جا می پیچید. می توانستی قیچی به دست بگیری و زانوهای پینه بسته ی آنها را از فرط عبادت بچینی . حتی خط اشکی که ریخته بودند، روی گونه هایشان نقش بسته بود.» این چنین افرادی با علی(ع) جنگیدند. فکر نکنید آنهایی که با امام علی(ع) و امام حسین(ع) جنگیدند یا به کربلا آمدند، افرادی کافر و بدون وضو بودند. در کربلا صدای تلاوت قرآن در آن طرف بلند بود و برخی از این افراد قهرمانان جنگهای امام علی بودند. در تاریخ مسعودی آمده که در کربلا هر روز بیست هزار نفر در فرات غسل می کردند. غسل "قربة الی الله" که حسین(ع) را بکشند و می گفتند:«غسل می کنیم تا ثوابش بیشتر باشد.» خب برگردیم به شمر.
ما در کربلا به کلاس شمر شناسی نیاز داریم. یک کلاس به عنوان تحلیل شخصیت شمر. شمری که شانزده بار با پای پیاده به مکه رفت، جانباز امیر المومنین بود. در واقع می خواهیم بدانیم چه شد که شمر، "شمر" شد. شمر با سه ویژگی "شمر" شد: (1) اولین خصوصیت شمر این بود که می گفت: شکم از همه چیز برای من مهم تر است. مهم بود که غذای خوب بخورد و برای دست یافتن به این غذا دست به هر کاری می زد. هر کس می ایستد در حالت عادی اول، سر بالاست و بعد سینه و شکم. به نظرتان چه تعداد از آدم ها در دنیا به این شکل ایستاده اند؟ آیا بسیاری از آنها برعکس نایستاده اند؟ بسیاری از انسانها اولین مسئله شان شکم است و بعد از آن مغز، که برخی حتی به مغز هم نمی رسند. اما شمر وارونه ایستاد. شکم برایش اول شد. آقای جوادی آملی می گفت:«فرق تمام غذاها بیست سانتی متر است. یعنی از نوک زبان تا ته زبان.» وقتی از این فاصله گذشت، دیگر فرقی با هم ندارند. می خواهد چلوکباب و پیتزا باشد یا نان و ماست. همه ی دعواها بر سر همین بیست سانتی متر است. شمر نتوانست این دعوای بیست سانتی متری را برای خود حل کند.
(2) نکته ی دوم در شخصیت شمر این بود که چشم دیدن پیشرفت هیچکس را نداشت و به همین خاطر به کربلا آمد. شمر نزد عبیدالله بن زیاد نشسته بود که نامه ای از عمر سعد به ابن زیاد رسید.عمر بن سعد خواستار فیصله دادن به جنگ با امام بود و از ابن زیاد خواست تا اجازه دهد، امام به مکه یا مدینه برگردد. ابن زیاد گفت:«پیشنهاد خوبی است. این طور مسائل حل می شود.» همانجا شمر محکم به پهلوی ابن زیاد زد و گفت:« الآن فرصت بسیار خوبی است و حسین در چنگ توست. عمر سعد دارد سازش می کند در حالی که حسین در هفتاد کیلومتری ما اردو زده و به راحتی می توانیم او را در پنجه ی خود بگیریم. اگر برگردد، در مدینه قدرتی به هم می زند و دیگر هیچ کس نمی تواند با او درگیر شود. ابن زیاد گفت:«خوب گفتی. خودت بلند شو و برو.» شمر گفت:« من می روم اما اگر عمر سعد نپذیرفت که من بجنگم، گردنش را بزنم و سرش را برای شما بفرستم؟» ابن زیاد گفت:« اگر این طور شد، این کار را بکن.» شمر آدمی است که مدام از این و آن می گوید. او یک روح شقاوت پیشه دارد. (3) سومین خصوصیتی که شمر داشت، مسخره کردن دیگران بود و مدام دیگران را دست می انداخت. در کربلا شمر بارها دست انداخت و حرف های آزار دهنده ای به اباعبدالله زد. این سه خصوصیت از جانباز امیر المومنین، شمر را ساخت. شمری که در کربلا با قساوت کامل بر سینه ی پسر پیغمبر نشست و با بی رحمی تمام دوازده ضربه از پشت بر گردن امام حسین زد و بعد هم سر خون چکان امام را در دست گرفت و از قتلگاه بیرون آمد. برگرفته از کتاب روز دهم- نوشته ی دکتر محمدرضا سنگری (با اندکی تلخیص) [ پنج شنبه 92/8/23 ] [ 10:25 عصر ] [ سید رسول سید حسینی (81) ]
با سلام حضور محترم دوستان عزیز و گرامی.عاشقان درگاه الهی می توانند جهت استفاده از بیانات ارزشمند و راه گشای عارف ربانی، سالک الی الله، استاد اخلاق و عرفان، علامه حاج شیخ منصور(عبدالرحیم)ابراهیمی جرجانی(حفظه الله) که در شبهای ماه محرم در مشهد مقدس بیان فرموده اند به آدرس زیر مراجعه کنند. [ سه شنبه 92/8/21 ] [ 7:21 عصر ] [ سجاد رحیمی (86) ]
[ سه شنبه 92/8/21 ] [ 2:45 عصر ] [ بی بی طاهره رحمن پناه (80) ]
[ دوشنبه 92/8/20 ] [ 11:36 عصر ] [ محمد رضا مزرعی فراهانی (86) ]
درس امروز کربلا برای سیاسیون حسین (ع) رفت تا من و تو بیاموزیم صبر در برابر ظلم، به سعادت می انجامد نتیجه ای که قرنهاست برای بشر با قیام خونین کربلا به اثبات رسیده است در کشوری که تنها امام حسین متولی امور فرهنگی می باشد و بقیه دستگاهها در خواب به سر می برند صبر حسین در برابر تحریم آن روز (آب) و اجازه دادن به حضرت عباس برای آوردن آب دارای چند پیام برای امروز است اولا باید تمام تلاش خود را برای لغو تحریم ها انجام دهیم دوما زورگویی امروز ظالمان گذرا است و ملت صبور برندگان تاریخ هستند سوما ما در برابر ظلم و زور گویی جامعه غربی باید تا پای جان استقامت بکنیم و ............ هزاران برداشت دیگر اما مسئله قابل تامل این است که چرا مذاکره کنندگان ما که نمایندگان ما نیز هستند در ایام سوگواری مولایمان هیچ نشانی از داغداری آن واقعه ندارند آنها میتوانستند با این حرکت به آمریکاییها و علی الخصوص فرانسه صهیونیستی بفهمانند ما برای استقامت در برابر تحریم به سرور و سالار شهیدان اقتدا کرده ایم و تا پای جان بر سر آرمانمان ایستاده ایم. آقای ظریف عزیز، وزیر امور خارجه کاش حداقل لباس مشکی بر تن میکردید و نشانه ای از کربلا در خود داشتید که پیام آور استقامت و صبر حسینی میبود. ما فرهیختگان علوم قرآنی امیدواریم با اسوه قرار دادن شهامت عباسی شما هم در خیمه گاه دشمن آب بر روی آب ریخته و خون شهدایمان را پایمال نفرمایید.
کلیدواژه ها:
[ یکشنبه 92/8/19 ] [ 11:44 عصر ] [ سید رسول سید حسینی (81) ]
امام زمان و انتقام از قاتلین امام حسین(ع) آیت الله نجم الدین طبسی، استاد درس خارج مهدویت،با بیان اینکه انتقام گیرنده خون حسین(ع) امام عصر(ع) است، گفت: قرآن کریم در این رابطه می فرماید: "و من قتل مظلوما فقد جعلنا لولیه سلطانا فلا یسرف فی القتل" هر کس مظلوم کشته شد ما سلطه، سلطنت و قدرت انتقام را به ولی او می دهیم. وی با بیان اینکه این مسئله اختیاری است که خدا به ولی هر کس داده است، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه امام حسین(ع) مظلومانه به شهادت رسیدند، انتقام خونش را باید اولادش بگیرند این درحالی است که هیچ زمینه ای برای فرزندانش فراهم نشد. آیت الله طبسی بااشاره به ادامه ظلم ها به اهل بیت(ع) تصریح کرد: بعد از قیام امام حسین(ع) و در زمان امامان بعدی زمینه ای برای انتقام از خون امام فراهم نشد و دوران ستم و خفقان ادامه داشت. به طوری که امامان نیز از این گزند در امان نبودند. استاد درس خارج مهدویت حوزه علمیه قم با بیان اینکه این زمینه در دوران حکومت امام عصر(عج) فراهم خواهد شد، ادامه داد: با توجه به اینکه یکی از القاب امام عصر(ع) منتقم و انتقام گیرنده است، زمانی که دوران حکومت جهانی امام زمان(ع) فرا می رسد، زمینه برای انتقام به وجود می آید. وی امنیت را یکی از برکات ظهور امام عصر(عج) دانست و بیان داشت: امام رضا(ع) در این خصوص در روایتی می فرمایند: در زمان ظهور اگر خون مسلمانی در مشرق زمین به ناحق ریخته شود و در مغرب زمین کسی از این مساله ناراحت نشود در قتل او شریک است. آیت الله طبسی ادامه داد: امروز کسانی که خود را مسلمان می نامند مانند تکفیری ها و غیره تا به حال نه تنها شهادت امام حسین(ع) را محکوم نمی کنند بلکه هنوز از ظالم نیز دفاع می کنند که نشان می دهند هنوز زمان انتقام از خون امام فراهم نشده است. استاد درس خارج مهدویت ادامه داد: این افراد هنوز امام حسین(ع) را به عنوان کسی که علیه حکومت عدل قیام کرده است محکوم می کنند به این کشتار فجیع در روز عاشورا راضی هستند. وی با بیان اینکه دوران ظهور دوران انتقام است، اظهارداشت: امام زمان(ع) ظهور می کنند تا از همین باقی مانده ها و تفاله های واقعه عاشورا انتقام بگیرد، چراکه انتقام حق است. آیت الله طبسی بااشاره به بحث رجعت در دوران ظهور، خاطرنشان کرد: یکی از مراحل ظهور امام زمان(ع) رجعت و بازگشت امامان و قاتلان آنهاست و این به این معنی است که قاتلان امام حسین(ع) در عصر رجعت برمی گردند تا صاحب الزمان از آنها انتقام بگیرد. به نقل از سایت مهدویت دانشگاه فردوسی [ یکشنبه 92/8/19 ] [ 11:11 عصر ] [ سید رسول سید حسینی (81) ]
|
||