سفارش تبلیغ
صبا ویژن
یک روز، یک حدیث
تلاوت برگزیده
تلاوت برگزیده
ابراهیم عقیلی
ورودی 94


سورۀ انعام | آیه 59
به همراه تحلیل استاد ابوالقاسمی


بارگذاری

-----------------------------------------------
تلاوتهای مورد علاقتون رو به
razavyoon@chmail.ir
ارسال کنید. البته تلاوتهای اساتید
و دانشجوهای خودمون اولویت داره.


.:: بایگانی تلاوت ها ::.
تصویر برگزیده
تصویر برگزیده
-----------------------------------------------
تصاویر خاطره انگیزتون رو به
razavyoon@chmail.ir
ارسال کنید تا تو این بخش قرار بگیره.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد علی فیض‌آبادی، از اساتید دانشکده تربیت مدرس قرآن مشهد در جشن غدیر و محفل انس با قرآن کریم سال جاری ، با بیان اینکه آیه 55 سوره نور؛مبین پیوند میان غدیر با ظهور است، اظهار کرد: براساس این آیه شریفه زمانی که امام مهدی(عج) ظهور کنند، حکومت به دست حزب‌الله رسیده و دنیا از پیروان مکتب شیعه پر خواهد شد و این آئین به عنوان آئین برگزیده پروردگار محسوب می‌شود.
وی در ادامه بیان کرد: خداوند در آیه دیگری همچون آیه 67 سوره مائده، عنوان می‌کند که اگر ولایت نباشد رسالت پیامبر(ص) هم بی‌فایده است، زیرا پیامبر(ص) مسیر رسالت خود را از یک مرحله ابتدایی آغاز کرده و در نهایت پایان این رسالت، با اعلام ولایت امیرالمومنین(ص) بود.
حجت الاسلام فیض‌آبادی همچنین افزود: خداوند در آیه 67 سوره مائده، به پیامبر(ص)خطاب می‌کند که امر تبلیغ را انجام دهد زیرا خداوند ایشان را از شر مردم حفظ می‌کند؛ لذا می‌توان گفت که افرادی با پیامبر(ص) همراه بودند که نمی‌خواستند امام علی(ع) به ولایت برسد و فضایی در زمان جانشینی امیر المومنین(ع) حاکم بود که نبی مکرم(ص) از بیان ولایت امیر مومنان(ع) دلهره داشتند، بنابراین در چنین شرایط خفقان آوری خداوند می‌فرماید که ای رسول(ص) مأموریت خود را به انجام برسان و مستحکم باش.

 

 این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه در مورد واقعه غدیر دو آیه 3 و 54 سوره مائده در قرآن آمده است، تصریح کرد: برخی مفسران معتقدند آخرین آیه‌ای نازل شده بر پیامبر اکرم(ص) بوده و دارای چند ویژگی است. براساس آیه سه سوره مائده با ولایت حضرت علی(ع) و اعلام بیعت مسلمانان، کفار از دین اسلام مأیوس شدند، زیرا دشمن همیشه به دنبال نابود کردن دستاوردهای دین اسلام است، اما به این دلیل که دین آئین زندگی را نشان می‌دهد، اگر دستاوردهای دین به سمت نابودی پیش رود، انسان گمراه شده و به راهی می‌رود که امروز وهابیت و تکفیری‌ها می‌روند.
این استاد حوزه و دانشگاه ابراز کرد: برای آنکه اسلام حفظ شود و کفار بر مسلمانان تسلط پیدا نکنند، باید تنها ولایت اهل بیت(ع) در جامعه حاکم باشد و اگر امروز کشورهایی مانند ایران و لبنان در مقابل اسرائیل غاصب و آمریکا مقاومت و ایستادگی می‌کنند، به جهت حاکم بودن ولایت در این سرزمین‌ها است، اما متأسفانه در کشورهای عربی که اهل سنت حاکم‌اند، این ولایت وجود ندارد و با دشمنان اسلام همکاری و همراهی می‌کنند.
حجت الاسلام فیض‌آبادی با اشاره به آیه سه سوره مائده گفت: بر اساس این آیه دین بدون ولایت، دین کاملی نیست، چرا که ولایت دین را تکمیل می‌کند، به طوری که براساس آمارها ایران اسلامی که از حاکمیت ولایت برخوردار است، در میان کشورهای دنیا کمترین مجرمان را دارد چون این ولایت پاسخگوی زندگی مردم است.
وی با بیان اینکه خداوند نعمت‌های بسیاری را به انسان عرضه کرده است،بیان کرد: در آیات قرآن آمده که یکی از این نعمت‌ها آزادی است، البته تمام نعمت‌ها با ولایت تکمیل می‌شود، به عنوان نمونه قرآن در مورد قوم بنی‌اسرائیل می‌گوید نعمت نابودی دشمن و آزادی را به آنها عنایت کردیم، اما چون از حضرت موسی(ع) رها و از ولایت دور شدند، بیچاره و سرگردان شدند، از همین رو اگر می‌خواهیم نعمتی پایدار بماند، باید آن نعمت با ولایت همراه باشد، زیرا در واقع اکمال هر نعمتی در دنیا با اهل بیت(ع) است.
حجت الاسلام والمسلمین فیض‌آبادی با بیان اینکه دین برگزیده خدا یعنی اسلام، با ولایت همراه است، خاطرنشان کرد: به طور کلی  دو مدل دین در حال حاضر در بین مردم رواج یافته است که دین اسلام دینی برگرفته از دستورات الهی است و مذاهب خود ساخته نیز که قابلیت کمال ندارد که توسط انسان ایجاد شده‌اند.
این استاد دانشگاه در مورد اصحاب صحیفه، ابراز کرد: صحیفه، پنج نفر از منافقین که دو نفر آنها از سرکردگان منافقین بودند، پس با هم پیمان بستند که اگر رسول اکرم(ص) از دنیا رفت یا کشته شد اجازه ندهند، خلافت و جانشینی او در اهل بیتش قرار گیرد و اولین معاهده را این پنج نفر در کنار خانه کعبه امضاء و آن را داخل کعبه پنهان کردند که این جریان در حجة الوداع رخ داد.
فیض‌آبادی ادامه داد: لذا بعد از واقعه غدیر تصمیم گرفتند که پیامبر(ص) را ترور کنند، از همین رو شتر ایشان را رم دادند تا موجبات وفات ایشان فراهم کنند و فرد مورد نظر خود را به عنوان جانشین پیامبر(ص) بر منصب خلافت مسلمانان بنشانند، اما به اذن الهی این قصد آنها به سرانجام نرسید که در سوره توبه به این موضوع اشاره شده است.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه علامه امینی(ره) خطبه شریف غدیر را در کتاب الغدیر آورده است، بیان کرد: در بسیاری از کتب اهل سنت که منبع و مرجع هستند، این خطبه آمده و آن را قبول دارند، اما معتقدند که مولا در این خطبه به معنی دوستی مورد نظر است.
وی ادامه داد: پاسخ شیعیان به این شبهه این است که باید علی(ع) را دوست داشته باشیم، اما چگونه است که براساس اعتقاد خودتان همزمان می‌توان علی(ع) و دشمنانش را دوست داشت؟ البته اهل سنت دائم این رفتار خود را توجیه کرده و با تعصب برخورد می‌کنند.
وی با اشاره به حج‌الوداع پیامبر(ص) و چرایی خلق حماسه غدیر در آخرین سفر حج، ابراز کرد: در این حج افراد بسیاری از قبایل مختلف بلاد اسلامی به دلیل اینکه این سفر آخرین حج پیامبر(ص) به فرموده خودشان بود حضور داشتند و بهترین فرصت برای بیان و ابلاغ ولایت امیرمؤمنان(ع) بود و ایشان هم خطبه مهم غدیر را ایراد فرمودند و از حاضران خواستند این پیام را به غایبان و پدران به فرزندان برساند تا ابلاغ عمومی شود.
فیض‌آبادی با اشاره به علت اعلام ولایت حضرت علی(ع) در غدیرخم، اضافه کرد: در این مکان تمام حاجیانی که مناسک حج را به اتمام رسانده و در حال بازگشت به شهر خود بودند حضور داشتند، همچنین نبی مکرم(ص) هم جانشینی حضرت علی(ع) را از 20 سال قبل در اولین شب دعوت عمومی رسالت خویش مطرح کرده و در زمان‌ها و مکان‌های دیگر نیز به دفعات به این ولایت اشاره کرده بودند، اما از آن جهت که این آخرین ابلاغ و به شکل بین‌المللی بود، برای مولای متقیان(ع) از مردم بیعت و پیمان گرفتند.
وی با بیان اینکه اسلام دموکراسی را نفع نمی‌کند، اما خداوند باید انسانی را در رأس امور جامعه اسلامی قرار دهد که خود با پروردگار ارتباط داشته، اظهار کرد: از آنجایی که امام امت اسلامی که مردم را به سوی خداوند هدایت می‌کند، باید از جانب پروردگار مشخص شود، بنابراین دموکراسی و نظرخواهی از مردم در امور غیرالهی است.


[ یکشنبه 92/8/5 ] [ 9:33 صبح ] [ هادی فرخنده نژاد (82) ]
درباره ی وبلاگ
رضویّون -  دانش آموختگان دانشکده تربیت مدرس قرآن مشهد

کانون دانش آموختگان دانشکده تربیت مدرس قرآن مشهد، در سال 1389 تأسیس گردید. این وبلاگ وابسته به این کانون، و محلی است برای هم افزایی فعالیت ها و ایده های قرآنی. ان شاء الله بتوانیم قدمی مؤثر در راه ترویج «انس با قرآن کریم» برداریم.

رضویون در آپارات

ثبت نام نویسندگی وبلاگ رضویّون

حقیقت این است که ما هنوز خیلی از قرآن دوریم...

کد نمادِ ما
ذکر امروز
دانشکده ها
دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم

قرآن و زندگی - وبلاگ شخصی استاد عظیم پور

انجمن علمی دانشجویی دانشکده تربیت مدرس قرآن مشهد

دانشجویان دانشکده علوم قرآنی شاهرود

فاطر - بسیج دانشجویی دانشکده علوم و فنون قرآن تهران

ویژه ها
دفتر حفظ و نشر آثار امام خامنه ای
بیان معنوی - دفتر نشر آثار و اندیشه های حجة الاسلام علیرضا پناهیان
مسجد نما
مدرسه نما
جامع الاحادیث
پایگاه اطلاعرسانی مداح اهل بیت (ع) حسن نجف زاده
اسلام کوئست
مؤسسه فرهنگی بیان هدایت نور
طرحی برای فردا
روشنگری
آمار بازدید
بازدید امروز: 223
بازدید دیروز: 432
کل بازدیدها: 2418269
موسیقی وبلاگ
ایران رمان

ابزار هدایت به بالای صفحه