• وبلاگ : رضويّون
  • يادداشت : پيامبر رحمت(ص)باسواد بودند
  • نظرات : 1 خصوصي ، 13 عمومي
  • آموزش پیرایش مردانه اورجینال

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     

    و امّا اين كه به آن حضرت امّى گفتند به خاطر اين بود كه آن جناب از اهل مكّه بود و مكّه از امّهات و مهم‏ترين شهرها بود و همين مراد حقّ عزّ و جلّ است كه مى‏فرمايد:

    لِتُنْذِرَ أُمَّ الْقُرى‏ وَ مَنْ حَوْلَها (و براى اين كه اهل مكه و حوالى و اطراف آن را انذار كند).

    حديث (2) محمّد بن الحسن رضى اللَّه عنه مى‏گويد: سعد بن عبد اللَّه، از حسن بن موسى الخشاب، از على بن حسان و على بن اسباط و ديگران به طور مرفوع از حضرت ابى جعفر عليه السّلام نقل كرده‏اند، راوى مى‏گويد: محضر امام عليه السّلام عرض كردم: مردم گمان مى‏كنند رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله نه مى‏نوشتند و نه مى‏خواندند؟

    حضرت فرمودند: دروغ مى‏گويند، خدا لعنتشان كند، اين حرف كجا صحيح مى‏باشد با اين كه حقّ عزّ و جلّ مى‏فرمايد: هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ‏ تا آخر پس چگونه مردم را تعليم كتاب و حكمت مى‏كرد با اين كه خواندن و نوشتن بلد نبود؟! راوى مى‏گويد: عرضه داشتم: پس چرا حضرتش را امّى مى‏خوانند؟

    فرمود: چون منسوب به مكّه است و همين معنا مراد از فرموده حقّ تعالى است كه مى‏فرمايد: لِتُنْذِرَ أُمَّ الْقُرى‏ الخ پس امّ القرى مكّه است لذا به حضرت كه منسوب به آن است گفته شده امّى.

    ________________________________________
    ابن بابويه، محمد بن على - ذهنى تهرانى، محمد جواد، علل الشرائع / ترجمه ذهنى تهرانى، 2جلد، انتشارات مؤمنين - ايران ؛ قم، چاپ: اول، 1380ش. ج‏1 ؛ ص429

    پاسخ

    سلام و ادب. ممنون. پس طبق اين حديث به اين نتيجه مي رسيم که پيامبر رحمت هم مي نوشتند و هم مي خواندند و هم فرد بسيار با سوادي بودند. چه قبل از نزول قرآن و چه پس از آن.اما امييون نه کاملا اهل مکه بلکه يکي از بي فرهنگ ترين طبقات اجتماعي آن زمان است که پيامبر از ميان آنان مي باشد. که با سواد هم بين آنها بوده و پيامبر باعث رشد فرهنگ آنان در اوج بي فرهنگي شد. پس امي يعني عضو يکي از بي فرهنگ ترين طبقات اجتماعي آن زمان که در مقابل اهل کتاب بودند.