سفارش تبلیغ
صبا ویژن
یک روز، یک حدیث
تلاوت برگزیده
تلاوت برگزیده
ابراهیم عقیلی
ورودی 94


سورۀ انعام | آیه 59
به همراه تحلیل استاد ابوالقاسمی


بارگذاری

-----------------------------------------------
تلاوتهای مورد علاقتون رو به
razavyoon@chmail.ir
ارسال کنید. البته تلاوتهای اساتید
و دانشجوهای خودمون اولویت داره.


.:: بایگانی تلاوت ها ::.
تصویر برگزیده
تصویر برگزیده
-----------------------------------------------
تصاویر خاطره انگیزتون رو به
razavyoon@chmail.ir
ارسال کنید تا تو این بخش قرار بگیره.

ضمن تبریک به محمد رضا مزرعی عزیز به خاطر کسب رتبه زیر40 چند نکته را برای مصاحبه دکتری می نگارم بلکه مفید فایده قرار گیرد.

رشته تفسیر تطبیقی با علوم قرآن و حدیث تفاوتش در اینه که علوم قرآنی ها واحداشون بیشتر علوم قرآنیه. و تفسیر بیشتر تفسیریه!!! مثلا دانشگاه قم رشته علوم قرآنی واحدهای: زبان قرآن، احادیث موضوعه، رجال، تفسیر ترتیبی 1و 2 ، علم الحدیث و... رو میگذرونن

و رشته تفسیر قم: مبانی تفسیر فریقین، تفسیر ترتیبی فریقین، اصول الفقه در قرآن، بررسی اندیشه های معاصر در قرآن، تفسیر آیات اعتقادی در فریقین، مبانی تفسیر روایی فریقین و... رو می خونن (تطبیقی یعنی شیعه و سنی بررسی میشه).

لذا وقتی می خواهید برای مصاحبه بروید دقت کنید که برای مصاحبه علوم قرآنی میرید یا تفسیر. لذا من تجربمو مینگارم تا منظورم روشن تر بشه: (قبلش لازمه بدونید که هر دانشگاه 100 نمره دستشه که این صد نمره بعدا تبدیل به درصد میشه مثلا سال گذشته 70 درصد مصاحبه و سی درصد آزمون بود و به گمانم امسال یعنی سال 94 هم همینطوریه؛ از این صد نمره 70 نمره مال سوابقتونه از دانشگاه کارشناسی و ارشدتون گرفته تا معدلاتون  و تدریساتون و.. که میشن آموزشی و مقالات و کتاب و ... که میشن پژوهشی و 30 نمره مال مصاحبه است که من برای این سی نمره نکاتی رو مینگارم . در ضمن هرچی مدرک از حتی مقالاتی که فرستادین و هیچ جوابی هم ندارن رو هم با خودتون ببرین هرچند نمره مستقیم نداره روی ذهن اساتید به عنوان این که این آقا اهل تحقیقه تأثیر میذاره)

1- دانشگاه فردوسی: مصاحبش کتبیه و تشریحی و مثل امتحانای درسیه که دادیم سوالات 92 رو گذاشتم تو سایت سعی می کنم سوالات 93 رو هم بذارم چون عمدتا منابع فردوسی هموناس و سوالات از کتاب های تکراری طرح میشه.

2- دانشگاه قم (رشته علوم قرآن و حدیث): قابل انتظارترین مصاحبه رو همینجا می تونید ببینید یعنی سوال از حدسث و انواع و تاریخش و سوال از علوم قرآنی و... + متن مجمع که باید بخونی و اعراب و ترجمه

3- دانشگاه قم (تفسیر تطبیقی): 99 درصد از حدیث و علوم قرآن نمیپرسن! مثلا دکتر شاکر از من پرسید چند تا تفسیر قرن 3 رو نام ببر شیعه و سنی. چند تا معجم تفسیر نام ببر، چند تا معتزلی که توی مجمع زیاد ازش نقل قول میشه، چند تا مفسر معتزلی و اشعری نام ببر، و ....چند تا سوال از پایان نامم + متن مجمع اعراب و ترجمه

4- دانشکده علوم قرآنی (تفسیر تطبیقی): تقریبا قابل انتظار سوال می پرسن و ساده: نظریه صرفه حدیث مقطوع تفسیر اجتهادی و روایی و تفاوتش و انواع و.... + متن مجمع

5- دانشگاه یزد: چون بیشتر گرایششون فقه و اصوله! سوالات فقهیه بیشتر: توی یزد سه چهار نفر توی اتاقهای مختلف ازت سوال می پرسن سوال اولی که از همه یکسان بود و میگفتن برای بقیه نگید : إِنَّما حَرَّمَ عَلَیْکُمُ الْمَیْتَةَ وَ الدَّمَ وَ لَحْمَ الْخِنْزیرِ وَ ما أُهِلَّ بِهِ لِغَیْرِ اللَّهِ فَمَنِ اضْطُرَّ غَیْرَ باغٍ وَ لا عادٍ فَلا إِثْمَ عَلَیْهِ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحیمٌ (بقره: 173) کلمه باغ و عاد در این آیه چیه:

اتاق بعدی: ترجمه کن این آیه رو : وَ إِنِ امْرَأَةٌ خافَتْ مِنْ بَعْلِها نُشُوزاً أَوْ إِعْراضاً فَلا جُناحَ عَلَیْهِما أَنْ یُصْلِحا بَیْنَهُما صُلْحاً وَ الصُّلْحُ خَیْرٌ وَ أُحْضِرَتِ الْأَنْفُسُ الشُّحَّ وَ إِنْ تُحْسِنُوا وَ تَتَّقُوا فَإِنَّ اللَّهَ کانَ بِما تَعْمَلُونَ خَبیراً (نساء: 128)

یه اتاق هم تخصصی بود (همون علوم قرآنی و نزول دفعی و تدریجی و...) و یکی هم متن خوانی: مجمع + یه متن عربی نمیدونم چی....

6- دانشگاه مازندران: عمدتا کتبی ( یه چند تا سوال شاید شفاهی بپرسن مثلا سال قبل 10 نمره شفاهی 20 کتبی بود که توی شفاهی همه بین 6 تا 10 شدن!) تنها جایی که سوال عربی یعنی اعراب نداشت! و نظرات استاد معرفت هم حتما میاد! (اعجاز علمی از نظر معرفت یا ...)

امیدوارم این انتقال تجربه براتون مفید باشه.


[ پنج شنبه 94/2/3 ] [ 11:6 صبح ] [ دکتر محسن جهاندیده (86) ]
درباره ی وبلاگ
رضویّون -  دانش آموختگان دانشکده تربیت مدرس قرآن مشهد

کانون دانش آموختگان دانشکده تربیت مدرس قرآن مشهد، در سال 1389 تأسیس گردید. این وبلاگ وابسته به این کانون، و محلی است برای هم افزایی فعالیت ها و ایده های قرآنی. ان شاء الله بتوانیم قدمی مؤثر در راه ترویج «انس با قرآن کریم» برداریم.

رضویون در آپارات

ثبت نام نویسندگی وبلاگ رضویّون

حقیقت این است که ما هنوز خیلی از قرآن دوریم...

کد نمادِ ما
ذکر امروز
دانشکده ها
دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم

قرآن و زندگی - وبلاگ شخصی استاد عظیم پور

انجمن علمی دانشجویی دانشکده تربیت مدرس قرآن مشهد

دانشجویان دانشکده علوم قرآنی شاهرود

فاطر - بسیج دانشجویی دانشکده علوم و فنون قرآن تهران

ویژه ها
دفتر حفظ و نشر آثار امام خامنه ای
بیان معنوی - دفتر نشر آثار و اندیشه های حجة الاسلام علیرضا پناهیان
مسجد نما
مدرسه نما
جامع الاحادیث
پایگاه اطلاعرسانی مداح اهل بیت (ع) حسن نجف زاده
اسلام کوئست
مؤسسه فرهنگی بیان هدایت نور
طرحی برای فردا
روشنگری
آمار بازدید
بازدید امروز: 309
بازدید دیروز: 180
کل بازدیدها: 2415659
موسیقی وبلاگ
ایران رمان

ابزار هدایت به بالای صفحه