سفارش تبلیغ
صبا ویژن
یک روز، یک حدیث
تلاوت برگزیده
تلاوت برگزیده
ابراهیم عقیلی
ورودی 94


سورۀ انعام | آیه 59
به همراه تحلیل استاد ابوالقاسمی


بارگذاری

-----------------------------------------------
تلاوتهای مورد علاقتون رو به
razavyoon@chmail.ir
ارسال کنید. البته تلاوتهای اساتید
و دانشجوهای خودمون اولویت داره.


.:: بایگانی تلاوت ها ::.
تصویر برگزیده
تصویر برگزیده
-----------------------------------------------
تصاویر خاطره انگیزتون رو به
razavyoon@chmail.ir
ارسال کنید تا تو این بخش قرار بگیره.

حجت الاسلام غلامرضا زارع مهرجردی ، رییس دانشکده تربیت مدرس قرآن مشهد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، با بیان این که ماه ذی القعده که در آن ولادت امام رضا(ع) و زیارتی مخصوص ایشان است را می توان ماه امام رضا(ع) نامید، اظهار کرد: شروع این ماه با ولادت حضرت معصومه(ع) و آغاز دهه کرامت قرار دارد که با ولادت برادر بزرگوارشان امام رضا(ع) اتمام می یابد، بیست و سوم روز زیارت مخصوص و شهادت حضرت رضا(ع) و بیست و پنجم روز دحوالارض و پهن شدن خشکی در زیر خانه کعبه و پایان آن شهادت امام جواد(ع) است. 

وی سه گفتمان را درباره نامیدن 23 ذیقعده به عنوان روز زیارتی امام رضا معرفی و تصریح کرد: گفتمان اول این است که در سال 200(ه.ق) که امام رضا(ع) از مدینه به مرو یا خراسان تبعید شدند به این خاطر که ایشان را از مردم مدینه دور کرده و تحت کنترل خود داشته باشند، امام هنگام حرکت از همراهیان درخواست کردند که پشت سر من گریه کنید هر چند که نباید پست سر مسافر گریه شود ولی من مسافری هستم که بازگشتی ندارم که در تاریخ بیست و سوم ذیقعده اتفاق افتاد.

رییس دانشکده تربیت مدرس قرآن مشهد افزود: سال 202(ه.ق) که مأمون عباسی در مقابل درخواست پذیرفتن ولایتعهدی با مخالفت امام رضا(ع) روبرو شد و ایشان را تهدید کرد که در صورت رد کردن خواسته اش، حضرت را به شهادت می رسانند و یا این که سر از بدن تمام شیعیان دربند دربار جدا می کند بنابراین امام(ع) به اجبار و برای نجات جان شیعیان خویش این ولایتعهدی را پذیرفتند و این نیز در تاریخ 23 ذیقعده بود.

کارشناس مسائل دینی در ادامه به سومین گفتمان درباره نام گذاری روز زیارتی حضرت رضا(ع) اشاره کرد و گفت: مسمومیت و شهادت امام(ع) توسط مأمون عباسی در روز 23 ذیقعده بود و هر سه این وقایع در روز چهارشنبه اتفاق افتادند بنابراین چهارشنبه هر هفته به عنوان روز زیارتی حضرت رضا(ع) و 23 ذیقعده زیارتی مخصوص ایشان که مجموعی از هر سه جریان است.


استحباب زیارت امام رضا در 23 ذیقعده

حجت الاسلام زارع با بیان این که احادیث و روایات در باب زیارت این امام همام و اهمیت آن آمده است، گفت: سیدابن طاووس، زیارت حضرت از دور و نزدیک و در 23 ذیقعده مستحب برشمردند که تمام اصحاب و ائمه(ع) نیز بر این مسأله تأکید کرده اند؛ پیامبر(ص) فرمودند: «پاره تن من در خراسان دفن خواهد شد. هر انسان اندوهناکی او را زیارت کند، خدای عزوجل اندوه او را از بین خواهد برد و هر گناهکاری که به زیارت او بشتابد، خدا گناهانش را می آمرزد».

وی بیان داشت: احادیث و سخنان خاصی درباره حضرت رضا(ع) وجود دارد از جمله این که زیارت ایشان بعد از زیارت امام حسین(ع) از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است؛ میلیون ها زائر از نقاط مختلف جهان و کشورهای متعدد برای زیارت حضرت به ویژه در روز 23 ام ذیقعده به حرم مطهر ایشان حاضر می شوند، بسیاری از اهل نسنن نیز به زیارت حضرت به عنوان شخصیتی که از اهل بیت(ع) هستند همچنین افزون بر مسلمانان افرادی از سایر مذاهب مانند مسیحیت مشرف می شوند.

رییس دانشکده تربیت مدرس قرآن مشهد خاطرنشان کرد: امام رضا(ع) به عنوان امام رئوف مشهور هستند، ایشان در برخورد با مردم و به ویژه خادمان مهربان بودند تا آن جا که با آن ها سر یک سفره اطعام می کردند و در این مورد به اصحاب و دیگران بسیار سفارش می کردند بنابراین مردم مشهد که نعمت هم جواری با امام رئوف را دارند نسبت به سایر افراد، تکلیف سنگین و مضاعفی عهده دار هستند و باید نسبت به زائرین حضرت با مهربانی و خوش رویی برخورد کنند و این بالاترین خدمت و زیارت به شمار می رود که حقّ ولایت را ادا کنیم.

کارشناس مسائل دینی در ادامه گفت: در احوالات امام خمینی(ره) آمده است که در سفری که به مشهد داشتند، زودتر از همراهیان به منزل برمی گردند تا برای زائران حضرت رضا(ع) غذایی آماده و به آن ها خدمت کنند؛ امام رئوف(ع) فرمودند «هر کس مرا با دوری سرا و مقبره ام زیارت کند، روز قیامت در سه جایگاه او را درمی یابم و از هولهای رستاخیز می رهانم. آن گاه که نامه های اعمال از چپ و راست به انسانها داده شود و به هنگام گذر از صراط و در برابر میزان».


اهمیت روز زیارتی امام رضا در اثبات حقانیت ایشان

حجت الاسلام زارع با اشاره به مظلومیت امام رضا(ع)، اظهار کرد: حضرت هنگامی که از مدینه به مرو تبعید شدند از چند جهت غریب بودند، اول این که دور از وطن قرار گرفتند و نیز در بین دشمنان مظلوم و غریب شدند و مهم تر این که در مقطعی خاص در میان برخی از شیعیان که قدرت درک ایشان را نداشتند که چرا حضرت درخواست ولایتعهدی مأمون را پذیرفتند.

وی در ادامه با اشاره به این که حضرت در عصری بودند که از هر جهت در معرض تهمت، شایعات و افراد مغرض قرار داشتند، افزود: امام رضا(ع) تا حدود سن 45 سالگی صاحب هیچ پسری نشدند و در این مدت توهین های زیادی به ایشان درباره نفی امامت حضرت به دلیل نداشتن فرزند پسر برای ادامه امامت شدند که با تولّد امام جواد(ع) که امام رضا(ع) درباره ایشان فرمودند «این مولودی است که برای شیعیان ما، با برکت تر از او زاده نشده است» چرا که افزون بر نجات حضرت از آماج تمت ها، امام جواد(ع) باعث استمرار نسل امامت شدند.

رییس دانشکده تربیت مدرس قرآن مشهد اظهار کرد: روایات و تأکیدات فروان برای روز زیارتی حضرت در زمان های مختلفی از جمله ایام رجب، روز شهادت حضرت و ماه ذیقعده به ویژه 23 این ماه، نشان دهنده و دلیل بر حقانیت امامت و ولایت امام رضا(ع) در مقابل برخی فرقه های انحرافی و افراطی و نیز خارج شدن ایشان از مظلومیت است.

لینک خبر در خبرگزاری فارس

لینک خبر در خبرگزاری رسا


[ دوشنبه 94/6/16 ] [ 11:20 صبح ] [ هادی فرخنده نژاد (82) ]
درباره ی وبلاگ
رضویّون -  دانش آموختگان دانشکده تربیت مدرس قرآن مشهد

کانون دانش آموختگان دانشکده تربیت مدرس قرآن مشهد، در سال 1389 تأسیس گردید. این وبلاگ وابسته به این کانون، و محلی است برای هم افزایی فعالیت ها و ایده های قرآنی. ان شاء الله بتوانیم قدمی مؤثر در راه ترویج «انس با قرآن کریم» برداریم.

رضویون در آپارات

ثبت نام نویسندگی وبلاگ رضویّون

حقیقت این است که ما هنوز خیلی از قرآن دوریم...

کد نمادِ ما
ذکر امروز
دانشکده ها
دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم

قرآن و زندگی - وبلاگ شخصی استاد عظیم پور

انجمن علمی دانشجویی دانشکده تربیت مدرس قرآن مشهد

دانشجویان دانشکده علوم قرآنی شاهرود

فاطر - بسیج دانشجویی دانشکده علوم و فنون قرآن تهران

ویژه ها
دفتر حفظ و نشر آثار امام خامنه ای
بیان معنوی - دفتر نشر آثار و اندیشه های حجة الاسلام علیرضا پناهیان
مسجد نما
مدرسه نما
جامع الاحادیث
پایگاه اطلاعرسانی مداح اهل بیت (ع) حسن نجف زاده
اسلام کوئست
مؤسسه فرهنگی بیان هدایت نور
طرحی برای فردا
روشنگری
آمار بازدید
بازدید امروز: 149
بازدید دیروز: 286
کل بازدیدها: 2417763
موسیقی وبلاگ
ایران رمان

ابزار هدایت به بالای صفحه