سفارش تبلیغ
صبا ویژن
یک روز، یک حدیث
تلاوت برگزیده
تلاوت برگزیده
ابراهیم عقیلی
ورودی 94


سورۀ انعام | آیه 59
به همراه تحلیل استاد ابوالقاسمی


بارگذاری

-----------------------------------------------
تلاوتهای مورد علاقتون رو به
razavyoon@chmail.ir
ارسال کنید. البته تلاوتهای اساتید
و دانشجوهای خودمون اولویت داره.


.:: بایگانی تلاوت ها ::.
تصویر برگزیده
تصویر برگزیده
-----------------------------------------------
تصاویر خاطره انگیزتون رو به
razavyoon@chmail.ir
ارسال کنید تا تو این بخش قرار بگیره.

یکبحثی کوتاه پیرامون خطبه حضرت زهرا سلام الله علیهای از دوستان تو این فکر بود که چطوری میشه برنامه ریزی کرد که درباره ی همه ی ائمه علیهم السلام، یک دور مطالعه داشته باشیم. بهش پیشنهاد کردم که میتونی در طول سال، به مناسبت ولادت یا شهادت هرکدوم از ائمه، کتابی رو در موردشون مطالعه کنی، اینطوری در طول یکسال یک دور درباره ی این بزرگواران اطلاعات کسب کردی. حالا اگه این روش رو هرسال تکرار کنی، هربار اطلاعات جدیدتری رو به دانسته های قبلیت اضافه میکنی.

این روزا هم که تو ایام فاطمیه هستیم، خوبه کتابی رو درباره ی این حضرت مطالعه کنیم. تو این مطلب میخوام کتاب «بحثی کوتاه پیرامون خطبه حضرت زهرا سلام الله علیها» رو خدمت شما معرفی کنم:

این کتاب شرح مختصریه بر خطبه ی پربار حضرت فاطمه سلام الله علیها که به صورت خلاصه، جمله به جمله ی ماجرای خطبه خواندن حضرت رو، از هنگام خروج از خانه تا بازگشت و گفتگو با امیرالمؤمنین علیه السلام، توضیح داده و نکاتی رو بیان کرده. البته خیلی حجیم نیست؛ 168 صفحه در قطع وزیری. کتاب خواندنی و جالبیه برای اونایی که میخوان چیزی بیش از ترجمه ی خطبه ی حضرت رو بدونن. پیشنهاد می کنم حتماً بخونیدش. ناشرش هم انتشارات پیام آزادیه.

پوشش حضرت زهرا (علیها السلام)
* لما اجمع ابوبکر و عمرُ علی منع فاطمةَ فدکاً و بَلَغَها ذلک
زمانی که ابوبکر و عمر تصمیم گرفتند (اجمع همان تصمیم گرفتن و اراده کردن است) که مانع رسیدن فدک به حضرت زهرا (س) شوند، و این خبر به حضرت زهرا (س) رسید؛
* لاثَت خِمارَها علی رأسِها
لاث به معنی پیچید است. مثلا می گوییم: لاث العمامة علی رأسه أی شدّها و ربطها یعنی عمامه را بر سرش پیچید. اما خِمار چیزی بوده است بزرگتر از روسری های فعلی زن ها به صورتی که سر و سینه و گردن را می پوشانده است و همان است که در آیه ی شریفه آمده:
و لیضربن بخمرهنّ علی جیوبهنّ
روسری هایشان را طوری روی سر بیندازند که سینه را بپوشاند.
خُمُر جمع خِمار است. به هر حال وقتی این خبر به حضرت زهرا (س) رسید برخاستند و خمار بر سر بستند. از لفظ خمار هم معلوم می شود که حضرت طوری آن روسری را به کار برده بودند که روی گردن و سینه ی ایشان پوشیده شده بود.
* و اشتَملَت بجِیلبابها
جِلباب نوعی پوشش سراسری بوده که روی لباس ها می پوشیده اند. شاید چیزی شبیه عبای امروز یا پیراهن بلند عربی. حضرت آن پوشش سراسری را هم طوری بر سر افکندند که محیط بر تمام بدن ایشان بود.
* و اقبلت فی لمّة (یا لمة) من حفدتها و نساء قومها
یعنی حضرت زهرا (س) همراه با گروهی که به اصطلاح هم سن و سال، یا هماهنگ، یا از یاران و اعوان و خویشاوندان ایشان بودند حرکت کردند.
تا این جا یکی از مسائل قابل توجه مسأله ی پوشش حضرت است که ایشان برای وارد شدن در مسجد که مردان در آن جا حضور داشتند چگونه خودشان را آماده کردند. نکته ی دیگر توجه به جماعتی است که آن حضرت را در حرکت به سمت مسجد همراهی می کردند و احتمال زیاد دارد که منظور همراهان از این کار، یاری حضرت زهرا (س) باشد همان طور که امروز اگر کسی برای حضور در مجلس احتجاج حرکت می کند گروهی از همفکرانش نیز او را همراهی می کنند. پس در این اقدام حضرت دو احتمال وجود دارد: اول آن که شخصیت ظاهری ایشان محفوظ بماند. دوم این که پیکره ی ظاهری حضرت هم در بین مردها نمایان نشود و در میان گروه زنان پوشیده باشد.


درباره ی وبلاگ
رضویّون -  دانش آموختگان دانشکده تربیت مدرس قرآن مشهد

کانون دانش آموختگان دانشکده تربیت مدرس قرآن مشهد، در سال 1389 تأسیس گردید. این وبلاگ وابسته به این کانون، و محلی است برای هم افزایی فعالیت ها و ایده های قرآنی. ان شاء الله بتوانیم قدمی مؤثر در راه ترویج «انس با قرآن کریم» برداریم.

رضویون در آپارات

ثبت نام نویسندگی وبلاگ رضویّون

حقیقت این است که ما هنوز خیلی از قرآن دوریم...

کد نمادِ ما
ذکر امروز
دانشکده ها
دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم

قرآن و زندگی - وبلاگ شخصی استاد عظیم پور

انجمن علمی دانشجویی دانشکده تربیت مدرس قرآن مشهد

دانشجویان دانشکده علوم قرآنی شاهرود

فاطر - بسیج دانشجویی دانشکده علوم و فنون قرآن تهران

ویژه ها
دفتر حفظ و نشر آثار امام خامنه ای
بیان معنوی - دفتر نشر آثار و اندیشه های حجة الاسلام علیرضا پناهیان
مسجد نما
مدرسه نما
جامع الاحادیث
پایگاه اطلاعرسانی مداح اهل بیت (ع) حسن نجف زاده
اسلام کوئست
مؤسسه فرهنگی بیان هدایت نور
طرحی برای فردا
روشنگری
آمار بازدید
بازدید امروز: 120
بازدید دیروز: 180
کل بازدیدها: 2415470
موسیقی وبلاگ
ایران رمان

ابزار هدایت به بالای صفحه