سفارش تبلیغ
صبا ویژن
یک روز، یک حدیث
تلاوت برگزیده
تلاوت برگزیده
ابراهیم عقیلی
ورودی 94


سورۀ انعام | آیه 59
به همراه تحلیل استاد ابوالقاسمی


بارگذاری

-----------------------------------------------
تلاوتهای مورد علاقتون رو به
razavyoon@chmail.ir
ارسال کنید. البته تلاوتهای اساتید
و دانشجوهای خودمون اولویت داره.


.:: بایگانی تلاوت ها ::.
تصویر برگزیده
تصویر برگزیده
-----------------------------------------------
تصاویر خاطره انگیزتون رو به
razavyoon@chmail.ir
ارسال کنید تا تو این بخش قرار بگیره.

در این مقاله ثابت میشود:
- قران را عثمان جمع آوری کرده
- قران تحریف شده 
- سوره حجاب چگونه تحریف شد؟!


این عقیده در بین مسلمانان کاملا رایج است که قرآن‌،‌ کلام خدا از هرگونه تحریف و تغییری مبراست. ولی بازسازی بخشی از مسجد جامع الکبیر در صنعا، پایتخت باستانی یمن در سال 1973 می‌تواند رویدادی تاریخ ساز باشد.آنچه که در یمن کشف شد را به نقل از متن نگاشته شده در وبلاگ جنگ یا صلح نقل می‌کنم:

همه میدانیم که ایمان به قرآن بعنوان معجزه محمد، و کلام خدا از پایه های اعتقادی مسلمانان است .... مسلمانان معتقدند که هیچ تغییر و تحریفی در قرآن بوجود نیامده است (و نخواهد آمد) ........ (إنا نحن نزلنا الذکر و إنا له لحافظون) . (الحجر/9)

با قرآنهای کشف شده در صنعا حداقل می توان ثابت کرد که متن قرآن بطور قطع در طول تاریخ تغییر یافته و قرآن امروز با قرآن 1400 سال پیش متفاوت است .... این یکی از بزرگترین کشفها در مورد قرآن است که بدلایل خاصی چندان مورد توجه خردورزان پارسی زبان قرار نگرفته است .... جهت اطلاع آندسته از دوستانی که در جریان نیستند، گزارش خلاصه ای عرض میکنم:

در سال 1972 در جریان بازسازی مسجد اعظم صنعا، کارگران به انبوه کاغذهای قدیمی برخوردند که در اثر رطوبت و گذشت قرنها به هم چسبیده بودند ....... موشها و حشرات نیز به آنها آسیبهایی رسانده بودند، و متصدیان مسجد با بی توجهی خاصی آنها را در بیست گونی سیب زمینی مچاله کرده و زیر راه پله یکی از مناره ها انداخته بودند ....... یکی از مقامات میراث فرهنگی یمن به اهمیت کشف جدید پی برد و با سعی فراوان توانست در سال 1979 (بعد از هفت سال؟؟) یک دانشمند آلمانی (با پشتیبانی مالی دولت آلمان) را متقاعد کند تا روی کاغذ پاره ها کار کند و آنها را باز سازی کند .....

اعضای تیم آلمانی:

1 - Gerd-R. Puin, a specialist in Arabic calligraphy and Koranic paleography based at Saarland University, in Saarbrücken, Germany.
دکتر جرد پویین - از متخصصان قواعد زبان عربی و قرآن در دانشگاه سارلند در آلمان ...


2 - H.-C. Graf von Bothmer, an Islamic-art historian also based at Saarland University.
دکتر گراف وان باتنر - مورخ و متخصص هنرهای اسلامی و استاد دانشگاه سارلند ....

دو دانشمند مذکور بعنوان سرپرست گروه علمی آلمانی موفق به کشف این حقیقت شدند که بخشی از این کاغذ پاره ها در واقع نسخه های قدیمی قرآن هستند که باهم تفاوتهایی دارند ........ از آنجایی که بیم آن می رفت که با انتشار خبر، چنین اسنادی توسط مذهبی ها نابود شوند و یا حداقل جلوی کار گروه تحقیقات گرفته شود، گروه تحقیق با پشتکار و بدون منتشر کردن خبر کشف به کار جمع آوری، مرتب سازی و کلاسه بندی اسناد ادامه دادند ..... تا سال 1997 تقریبا 35000 میکروفیلم از اسناد گرفته شد که در سال 99 به آلمان برده شد و پس از آن گزارشی مختصر در این زمینه در سال 1999 در مجله آتلانتیک به چاپ رسید

با عکاسی با نور ماورای بنفش از بعضی از نسخه های کشف شده، آثار پاک کردن یک متن و بازنویسی آن مشهود است و بسیاری از سایر نسخه ها با نسخ رسمی کنونی قرآن تفاوتهای مشهود دارند ..... با توجه به این اسناد می توان نتیجه گرفت که در قرآن، برخلاف تصور و باور مسلمین، تغییراتی بوجود آمده است، و این افسانه عدم تحریف قرآن و حفاظت خدا از آن فقط افسانه ای بیش نیست .... این دو دانشمند بزودی کتابی بر مبنای تحقیقات خود به چاپ خواهند رساند ..... البته با توجه به اهمیت موضوع و جنجالی که احتمالا پس از انتشار اسناد در میان مسلمانان تندرو جهان به پا خواهد شد، بعید نیست که اراده ای سیاسی یا حداقل ترس از تکرار ماجرای سلمان رشدی جلوی نشر این کتاب را بگیرد ...... 

آخرین خبری که من توانستم در این زمینه بدست بیاورم، مقاله ای چاپ شده در آگوست 2000 در روزنامه گاردین است: 
Querying the Koran Abul Taher / Guardian / Tuesday August 8, 2000 

اینجا پایان این داستان نیست. بخش تکمیلی این تحقیق به زبان فارسی در تاریخ 14 خرداد سال پیش در سایت گویا انتشار یافته. خلاصه‌ای از این متن را در اینجا به زبان ساده شرح می‌دهم.

کریستف لوکزنبرگ در سال 2000 کتابی منتشر کرد که به لحاظ زبان شناختی و روشن کردن بسیاری از نکات ناروشن قران نقطه عطفی بشمار می رود. 
متون یافته شده در صنعا محور اصلی روش وی موسوم به قرآن شناسی تطبیقی است.

او می نویسد در زمان فوت پیامبر اسلام (632 میلادی) کتاب مقدس مسلمانان یعنی قرآن به شکل امروزی وجود نداشت. شکل امروزی قرآن در واقع در زمان خلیفه سوم یعنی عثمان (644 تا 656) نهایی شد و به تمام مناطق فرستاده شد و نسخه های دیگر و یا عبارت هایی که با عبارت های موجود در نسخه تهیه شده توسط عثمان اختلاف داشت از بین برده شد.

کتاب مقدس مسلمانان (قرآن) به شکل فعلی آن به کمک افرادی جمع آوری شد که قسمتهایی از آن را ازحفظ می دانستند و یا بر روی پوست یا استخوان نوشته شده بود. در آن سالها خط عربی تنها دارای 18 حرف بوده و به لحاظ نوشتاری کامل نبوده است. به عبارت ساده‌تر، آنچه به زبان عربی گفته می‌شده ، قابل نگارش به خط عربی آن زمان نبوده است. نگارش قرآن به قرن هفتم میلادی بر می گردد ولی متون عربی و ادبیات عربی کامل از دو قرن پس از آن در قرن نهم ظاهر می شود یعنی همزمان با نگارش زندگینامه محمد توسط ابن هشام در 828 میلادی. بدین ترتیب اولین واژه شناسی عربی مبتنی بر ادبیات قرآن در سال 786 توسط الخلیل ابن احمد به نام کتاب «العین» یعنی 150 سال پس از مرگ پیامبر اسلام در 632 میلادی منتشر شد. از اینرو زمان تدوین و یکسان سازی نسخ متعدد قرآن در عصر عثمان،
نسخه نهایی شده که امروزه نیز در بین مسلمانان رواج دارد، مبتنی بر زبان نوشتاری- گفتاری آرامی سوری بوده است و از همین رو دارای نقاط و فراز های بسیار مبهمی است که در زبان عربی متولد شده در دو قرن بعد ، معانی غیر واقعی بخود می گیرند.

بدین ترتیب لوکزنبرگ توانسته با مقایسه متون سوریانی-آرامی و متن قرآن‌های صنعا به معنی و منظور( یا شاید هم شکل صحیح)‌ برخی از آیات قرآن پی ببرد.
از جمله آیه 31 سوره نور که مستند اصلی افراط‌ گرایان کنونی در تحمیل فشار به زنان در کشورهای مسلمان است تعبیری دیگر پیدا می‌کند که شباهت فراوان به روایات مسیحی دارد.در سوره نور آیه 31 آمده است:« ای رسول خدا، زنان مومن را بگو تا چشمها را بپوشانند و فروج و اندامشان را محفوظ دارند و.. باید سینه و دوش خود را به مقنعه بپوشانند »، درحالیکه معنای سوری- آرامی این عبارت به سادگی یعنی:
« آنها باید شال خود را دور کمرشان ببند ند». این شال و کمربند همان کمربندی است که در سنت مسیحی، خود عیسی مسیح نیز به دور کمر خود می بست و معنای نجابت داشت.

آنگونه که گفته شده است، محققان عمدتاً آلمانی که برروی مخطوطات صنعا کار می‌کنند ، از بیم واکنش‌های مسلمانان یا شاید هم به دلیل فشارهای سیاسی نتایج کامل تحقیقات خود را منتشر نمی‌کنند. ولی معتقدم که روزی خواهد رسید که به رفتارهای ناخوشایند افسر نیروی انتظامی جمهوری اسلامی در میدان ونک تهران ، خواهیم خندید.


کلیدواژه ها:
[ چهارشنبه 91/6/8 ] [ 11:7 صبح ] [ محمود نجفی جوان (81) ]
درباره ی وبلاگ
رضویّون -  دانش آموختگان دانشکده تربیت مدرس قرآن مشهد

کانون دانش آموختگان دانشکده تربیت مدرس قرآن مشهد، در سال 1389 تأسیس گردید. این وبلاگ وابسته به این کانون، و محلی است برای هم افزایی فعالیت ها و ایده های قرآنی. ان شاء الله بتوانیم قدمی مؤثر در راه ترویج «انس با قرآن کریم» برداریم.

رضویون در آپارات

ثبت نام نویسندگی وبلاگ رضویّون

حقیقت این است که ما هنوز خیلی از قرآن دوریم...

کد نمادِ ما
ذکر امروز
دانشکده ها
دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم

قرآن و زندگی - وبلاگ شخصی استاد عظیم پور

انجمن علمی دانشجویی دانشکده تربیت مدرس قرآن مشهد

دانشجویان دانشکده علوم قرآنی شاهرود

فاطر - بسیج دانشجویی دانشکده علوم و فنون قرآن تهران

ویژه ها
دفتر حفظ و نشر آثار امام خامنه ای
بیان معنوی - دفتر نشر آثار و اندیشه های حجة الاسلام علیرضا پناهیان
مسجد نما
مدرسه نما
جامع الاحادیث
پایگاه اطلاعرسانی مداح اهل بیت (ع) حسن نجف زاده
اسلام کوئست
مؤسسه فرهنگی بیان هدایت نور
طرحی برای فردا
روشنگری
آمار بازدید
بازدید امروز: 7
بازدید دیروز: 180
کل بازدیدها: 2415357
موسیقی وبلاگ
ایران رمان

ابزار هدایت به بالای صفحه